Arla satsar på den lokala mjölken
- Lästid
- 2 min
- Publicerad
- 24 augusti 2005
- Kontakter:
- Presskontakt
Nu satsar Arla Foods på den lokalt producerade mjölken på Gotland och i Hjo vilket är ett led i att värna om den svenska mjölken och ett sätt att förtydliga att mjölken är närproducerad. Mjölkförpackningar med lokalt anpassad text och dekor ska göra det enkelt för konsumenten att se att mjölken kommer från den egna orten. Både i Hjo och på Gotland kommer förpackningarna med de nya dekorerna att finnas i butikshyllorna vecka 36. Mjölk är Sveriges största kylda dryck på en marknad med snabbt växande konkurrens från allt fler aktörer. En tydlig trend är dessutom att konsumenterna efterfrågar fler nya mjölkprodukter som fyller olika behov, t ex som kalciumkälla, törstsläckare eller mellanmål. Att livsmedlen är lokalt producerade har också betydelse för konsumenterna, visar undersökningar. Tre av fyra tycker att ursprungsmärkning är viktig och de främsta skälen till att konsumenten väljer närproducerad mjölk är att man vill gynna lokala företag och korta transporter. På Gotland levererar 380 mjölkgårdar till Visby mejeri. Från och med nu kommer mjölken att tappas upp i förpackningar med den nya gotländska dekoren och benämns ”Mjölk från gotländska gårdar”. Priset blir oförändrat. I Hjo kommer endast tre mjölkgårdar att leverera mjölk till Hjo mejeri. Mjölken, som tappas i förpackningar med texten ”Dagsfärsk mjölk från mejeriet nära dig”, hämtas och distribueras inom en radie på fem mil. Mjölken är extra färsk eftersom den går från ko till butikshylla inom 24 timmar. Den nya mjölken blir ett komplement till Arlas befintliga mjölksortiment. Hjo mejeri kommer att leverera lättmjölk, mellanmjölk och vispgrädde till butikerna i Hjo med omnejd och priset blir cirka en krona högre än Arlas vanliga mjölk. Satsningen på mjölken i Hjo och på Gotland ingår i Arlas övergripande strategi att värna om den svenska mjölken som bidrar till öppna landskap och biologiskt mångfald. I en nyligen genomförd undersökning om svenska folkets syn på öppna landskap tyckte flest, 38 %, att betesmark är den vy man uppskattade mest. 80 % svarade att de skulle sakna de öppna landskapen om de växte igen. En annan undersökning visar att ungdomar tycker att det är viktigt att mjölken är svensk. Hälften av ungdomarna mellan 16-24 år säger att de skulle sluta dricka mjölk om den inte var svensk. 98 % av ungdomarna tror att en av de viktigaste orsakerna till att mjölken smakar så bra är att korna går ute på sommaren. Källor: Arla Monitor, SLU, United Minds. För mer information: Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods, tel 070-689 58 84 eller 08-789 58 84, inger.soderlund@arlafoods.com Birgitta Wessman-Neander, PR-projektledare Arla Foods, tel 08-789 54 35 eller 070-689 54 35, birgitta.wessman-neander@arlafoods.com. Högupplösta bilder: www.arlafoods.se/press eller kontakta Birgitta Wessman-Neander. För mer information: Inger Söderlund, PR-chef tel: +46 (0)8 789 58 84 mobil: +46 (0)70 689 58 84 fax: +46 (0)8 20 92 60 e-post: inger.soderlund@arlafoods.com Birgitta Wessman-Neander, projektledare PR tel: +46 (0)8 789 54 35 mobil: +46 (0)70 689 54 35 e-post: birgitta.wessman-neander@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,5 miljarder kilo och en omsättning på ca 57 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 11 600 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.