Arla Foods presenterar ny koncernledning

Lästid
2 min
Publicerad
14 september 2005
Kontakter:
Presskontakt

Arla Foods ökar handlingskraften genom ny och tydlig organisation. Produkter och varumärken ska bli globala och rörligheten bland medarbetarna ska öka. Det är några av huvuddragen bakom den nya organisationen. Povl Krogsgaard och Andreas Lundby har utsetts till vice verkställande direktörer i Arla Foods. Tillsammans med Peder Tuborgh utgör Povl Krogsgaard och Andreas Lundby Arlas nya verkställande ledning från och med 1 januari 2006. I Arla Foods nya organisation sätter koncernchefen Peder Tuborgh extra fokus på fyra affärsområden: Norden, England, Internationella konsumentprodukter och Globala ingredienser. För Sverige innebär det att Hans-Åke Hammarström, idag Sverigechef, blir ansvarig för hela Norden. Anders Svensson tar över ansvaret för den svenska marknaden. Arla Foods svenska marknadsdirektör Magdalena Gerger har också fått utökat arbetsområde genom att hon nu också blir marknadsdirektör i Norden. Consumer Norden omsätter 19,5 miljarder svenska kronor och kommer att ha 4 500 medarbetare. Hans-Åke Hammarström, som sedan 1997 varit huvudansvarig för den svenska marknaden får ansvaret för hela Norden. I det ansvaret ingår, förutom Danmark och Sverige, även Arla Foods dotterbolag i Finland och Norge samt bolag som till exempel Jo Bolaget och Rynkeby, som producerar juicer och fruktdrycker. Ny chef för Division Sverige blir Anders Svensson som lämnar sin roll som försäljningsdirektör för att ta över totalansvaret för den svenska marknaden med en omsättning på 11 miljarder svenska kronor och 2 700 medarbetare. Anders Svensson kom till Arla Foods 2002 som försäljningsdirektör i Sverige. Han har tidigare arbetat bland annat för Procter& Gamble både i Sverige och i Storbritannien. Magdalena Gerger, som anställdes i Arla Foods den 1 april i år som marknadsdirektör i Sverige, får nu tillsammans med sin nuvarande tjänst också ansvaret för marknadsföring och utveckling i Norden. Magdalena Gerger har en internationell präglad bakgrund och har bland annat arbetat med globala varumärken för bland annat Nestlé i Storbritannien. Presskontakt: Katarina Malmström, Kommunikationschef. tel: +46 (0)8 789 50 59 mobil: +46 (0)70 689 50 59 e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,5 miljarder kilo och en omsättning på ca 57 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 11 600 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76