Vinn pris för matglädje och miljöarbete

Lästid
3 min
Publicerad
24 augusti 2004
Kontakter:
Presskontakt

DAGS FÖR ANMÄLAN TILL ”MATBRANSCHENS OSCAR” – ARLA FOODS GULDKO 2005

Nu är det dags för företag och organisationer att anmäla sig till Arla Foods Guldko 2005 – ”matbranschens Oscar”. Tävlingen genomförs för sjätte året i rad och syftet är att uppmärksamma och premiera goda insatser för att främja matkultur och miljö. Priset delas ut i fem kategorier och butiker, skolor, restauranger och storkök i hela Sverige kan delta.

Var görs det bästa miljöarbetet? Vilken butik har den största matglädjen? Var serveras den fräschaste snabbmaten? Vilket hotell bjuder på den mest njutbara frukostbuffén? Vilken är den bästa matglädjeskolan? Nu är det öppet för att anmäla sig till Arla Foods Guldko 2005 och sista anmälningsdatum är 30 november. De fem kategorierna i Guldkon är: Bästa miljöarbete, Bästa frukostbuffé, Bästa matglädjeskola, Bästa matglädjebutik och Bästa snabbmålsbutik

Syftet med Arla Foods Guldko är att belöna goda förebilder inom de områden som ligger företaget Arla Foods nära, inte bara mat och livsmedel utan även bra miljöarbete. Nytänkande, kvalitetshöjande insatser av olika slag, speciellt personalengagemang och ett kundorienterat tänkande är tungt vägande kriterier för att ha chans att bli en av vinnarna. Uppmärksamheten av Arla Foods Guldko har successivt ökat sedan starten och Arla hoppas på rekordmånga anmälningar till Guldkon 2005.

Tre nominerade väljs ut i varje kategori och vilka som vinner avslöjas vid finalen på Grand Hotel i Stockholm den 21 april 2005. Vinnarna i de fem kategorierna får statyetten Guldkon, stipendium och diplom. Övriga deltagare i finalen får diplom och utbildningsbidrag. Förutom den positiva uppmärksamheten kan tidigare vinnare av Guldkon visa att de dessutom får goda affärsmässiga resultat och ökat engagemang hos personalen.

De fem tävlingskategorier är:

Bästa Miljöarbete premierar dem som uthålligt och målmedvetet bedriver ett aktivt miljöarbete i sin verksamhet. Alla kan delta i denna kategori, både inom privat och offentlig sektor, liksom stora som små butiker. Vinnare år 2004: Sånga-Säby Kurs & Konferens, Håkan Svensson, tel: 08-560 480 65

Bästa Frukostbuffé premierar dem som på bästa sätt bjuder sina gäster på en innehållsrik och njutbar frukost. Denna tävlingskategori är för år 2005 öppen för alla hotell. Vinnare år 2004: Vår Gård, Jonny Johansson, tel 08-748 77 65

Bästa Matglädjeskola premierar de skolor som arbetar långsiktigt för att sprida matglädje bland sina elever och sin personal. Alla grundskolor och gymnasieskolor i Sverige kan delta. Vinnare år 2004: Nordlyckeskolan, Karin Petterson, tel 031-366 49 57 eller 0739-86 73 38

Bästa Matglädjebutik premierar de butiker som engagerar sig lite extra i att fylla kundernas korgar med värden utöver varorna i sig, dvs mycket inspiration och äkta matglädje! Stor eller liten butik, kedjeansluten eller inte, belägen i storstad eller på landsbygd – alla butiker i Sverige kan delta. Vinnare år 2004: Spar Rydshallen, Leif och Anette Jacobsson, tel 013-17 04 00

Bästa Snabbmålsbutik premierar de butiker som leder och påverkar utvecklingen inom snabbmålssegmentet och därigenom tjänar som positiva förebilder och inspirationskällor. Alla som arbetar med snabbmål kan vara med. Stor eller liten spelar ingen roll. Vinnare år 2004: D lätt&läckert, Jan Wallström, tel 08-692 56 40

Mer information om Arla Foods Guldko, anmälningsblanketter och högupplösta bilder finns att hämta på www.arlafoods.se/guldko.

För mer information:
Inger Söderlund, PR-chef
tel: +46 (0)8 789 58 84
mobil: +46 (0)70 689 58 84
fax: +46 (0)8 20 92 60
e-post: inger.soderlund@arlafoods.com

Birgitta Wessman-Neander, PR & Kommunikation
tel: +46 (0)8 789 54 35
mobil: +46 (0)70 689 54 35
e-post: birgitta.wessman-neander@arlafoods.com

Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76