Tre aktuella ostar i ny form - Skivat, rivet, portionsförpackat
- Lästid
- 3 min
- Publicerad
- 20 oktober 2004
- Kontakter:
- Presskontakt
Bekvämlighet, god smak och smarta förpackningar förenar de tre aktuella ostnyheterna. Billinge lanserar ett nyttigt mellanmål i ny form - portionsförpackade oststavar. Samtidigt får vårt växande sortimentet skivad ostar och Gratella, svenskarnas populäraste färdigrivna ost, nya återförslutningsbara förpackningar i mer konsumentanpassade storlekar. Mellanmål blir en allt vanligare del av svenskarnas vardag. Vi äter fler småmål och vi äter dem på alltmer oregel-bundna tider. Undersökningar visar också att alltfler föredrar och söker nyttigare och mer varierade snabbmål. 67% av alla konsumenter [1], uppger att de åt ett mellanmål igår. Idag är mellanmål framför allt ett vardagsbeteende i Sverige med klassiker som mjölk och smörgåsar, yoghurt, fil med flingor och kräm. Nästan alla hushåll, 97% konsumerar hårdost och ost svarar för mer än hälften, 65%, av allt pålägg.[2] Färdigskivad ost är ett svar på konsumentens efterfrågan på ökad bekvämlighet och enkelhet. Att använda ost i matlagningen blir allt populärare och marknaden för matlagningsostar har ökat med 16%. De färdigrivna ostarna står för 40% av den ökningen.[2] Konsumenten upplever de färdigrivna ostarna som praktiska, beväma och något som förenklar matlagningen. Billinge oststavar- portionsförpackat bekvämt mellanmål Billinge är ett av Arla Foods mest populära ostvarumärken. Osten tilltalar framför allt barn och ungdomar med sin milda smak. Billinge oststavar är tänkta som ett bekvämt och nyttigt komplement till andra sunda mellanmål som finns på marknaden idag, perfekt som mellanmål i skolan men också på resan och utflykten. Oststavarna har en fetthalt på 19%, ett relativt magert mellanmål som ger mjölkens alla viktiga näringsämnen på ett enkelt sätt. Idag anser 78% av svenska folket att mjölk har en mycket eller ganska stor påverkan på den personliga hälsan och 41% anser detsamma om hårdost.[3] Billinge oststavar är portionsförpackade om sex stycken stavar à 18 gram i en för-packning. Pris ca 12-14 kronor per förpackning. Färdiga ostskivor i brett produktsortiment för ökad bekvämlighet Påläggsost - ost på smörgås blir allt populärare och svarar för mer än häften av allt pålägg. Allt fler upptäcker fördelarna med färdiga, bekvämt förpackade skivor av den personliga ostfavoriten. Efterfrågan har ökat med 33% under senaste året.[4] Därför finns nu Wästgöta Kloster Röd och Svart, Billinge Mager och Original, Delite Magre, Arla Herrgård, Arla Hushåll och Arla Präst i större, återförslutningsbara förpackningar om 300 gram. Pris ca 34 kronor per förpackning. Gratella färdig riven ost - unikt produktsortiment i smartare form Intresset för färdigriven ost ökar, ca 16 %[5] senaste året och många matlagningsintresserade använder idag Gratella, färdig rivna ostar. Genomförda konsumentundersökningar visar att hälften av konsumenterna har saknat en åter-förslutningsbar förpackning. Därför finns nu Gratella färdigriven ost i en stående påse med 150 gram riven ost som är enkel att öppna och stänga. Gratella finns som gratängost, tex mex, pizza, mager matlagning och mozzarella (oförändrad förpackning om 200 gram, cirkapris 24 kr/förpackning). Pris ca 14 kronor per förpackning á 150 gram. [1] Konsument Monitor 2002, Research International [2] AC Nielsen Index, rullande helår [3] LUI Marknadsinformation 2003 [4] AC Nielsen Scanningsdata Rull 12 mån v34/04 [5] AC Nielsen Rull Helår till v 18/04 För mer information: Inger Söderlund, PR-chef tel: +46 (0)8 789 58 84 mobil: +46 (0)70 689 58 84 fax: +46 (0)8 20 92 60 e-post: inger.soderlund@arlafoods.com Birgitta Wessman-Neander, projektledare PR tel: +46 (0)8 789 54 35 mobil: +46 (0)70 689 54 35 e-post: birgitta.wessman-neander@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,6 miljarder kilo och en omsättning på ca 58 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 12 700 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.