Tagatose – nu i fruktdrycker

Lästid
1 min
Publicerad
31 mars 2004
Kontakter:
Presskontakt

Sötningsmedlet Gaio tagatose är nu en ingrediens också i en serie fruktdrycker från det amerikanska företaget Pasco Beverage Company.

Tagatose, som ersätter socker, och som bland annat framhäver smaken i livsmedel, ingår i en serie juicedrycker som säljs under namnet Ligth & Tasty med Gaio tagatoses logotyp på förpackningarna. Produkterna säljs under handelns egna varumärken i några av de största amerikanska stormarknaderna bland annat i världens största matvarukejda Wal Mart.

En kombination av tagatose och ett sötningsmedel, typ aspartam, gör att produkterna innehåller 45 procent färre kalorier och upp till 70 procent färre kolhydrater än konventionella fruktdrycker.

För cirka ett år sedan startade Arla Foods tillsammans med tyska Nordzucker produktionen av tagatose, som används bland annat i läskedrycken Diet Pepsi Slurpee.

**Presskontakt:**Katarina Malmström, Kommunikationschef.

tel: +46 (0)8 789 50 59

mobil: +46 (0)70 689 50 59

e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.com

Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76