Resultatet i Storbritannien påverkas av rationaliseringar

Lästid
2 min
Publicerad
30 november 2004
Kontakter:
Presskontakt

Arla Foods UK plc offentliggjorde på tisdagen ett resultat före extraordinära kostnader och intäkter för de första 18 månaderna på 52,1 miljoner pund (653,3 miljoner SEK), och en omsättning på 1,7 miljarder pund (21,3 miljarder SEK). Nettoresultatet efter skatt blev ett underskott på 1,7 miljoner pund (21,3 miljoner SEK). – Resultatet ligger på förväntad. Samtidigt räknar vi med att kunna skörda fusionsvinsterna nära nog ett år tidigare än vi trott, säger ordföranden Sir David Naish. Han hänvisar till den påskyndade rationaliseringsplan som företaget lagt fram, som ska vara genomförd i mitten av 2005. I planen ingår nedläggningen av k-mjölksmejeriet Bamber Bridge och nedläggningen av produktionen av mjölk i flaskor i Hatfield Peverel, som gjordes under 2004, samt nedläggningar av mejerierna i Ruislip och Newcastle som planeras under 2005. Slutligen kommer ostgrossistföretaget HT Webb troligen att läggas ner i början av 2005, eftersom det inte levt upp till förväntningarna. Dessa förhållanden har medfört kostnader på totalt 36,5 miljoner pund under räkenskapsåret. Trots att bland annat stigande oljepriser har skapat en betydande inflation för mejeriindustrin menar David Naish att Arla Foods UK plc står väl rustat för sin uppgift, både med tanke på det långt komna rationaliseringsprogrammet och genom sina investeringar i Stourton, Manchester och skotska Lockerbie. Investeringarna i företaget uppgick till 78 miljoner pund under verksamhetsåret. Sommarens kapplöpning om leveranserna till de stora livsmedelskedjorna slutade med att Arla Foods UK plc lyckades behålla sin marknadsandel. Mjölkförsäljningen i detaljhandeln ökar, till följd av den minskade försäljningen genom mjölkbud. Omsättningen på de importerade produkterna, som Lurpak och Anchor, ökade med 4,8 procent, och allt tyder på en fortsatt tillväxt inom denna kategori. För Lurpak-märket, både smör och matfettsblandningar, blev den totala omsättningen 152 miljoner pund, en ökning med elva procent jämfört med föregående år. Även mjölken Cravendale PurFilter fortsätter sina framgångar på den brittiska marknaden. Omsättningen för Cravendale var över 60 miljoner pund, vilket motsvarar 3,5 procent av försäljningen av dryckesmjölk i de stora livsmedelskedjorna. Arla Foods Milk Partnership (AFMP) är namnet på den leverantörsgrupp som levererar huvuddelen av företagets mjölk. Gruppen har i dag nästan 1 400 medlemmar, som levererar cirka 1 miljard kilo mjölk, och fler vill vara med. I alla regioner finns därför väntelistor för medlemskap i AFMP. AFMP är nu den tredje största aktieägaren i Arla Foods UK plc, med ett aktieinnehav på cirka fem procent. Presskontakt: Katarina Malmström, Presschef tel: +46 (0)8 789 50 59 mobil: +46 (0)70 689 50 59 e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,6 miljarder kilo och en omsättning på ca 58 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 12 700 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Erik Bratthall
Erik Bratthall Presschef Arla Sverige erik.bratthall@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 070-89 44 342
Sandra Eriksson
Sandra Eriksson Pressekreterare Arla Sverige sandra.eriksson@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 073-53 36 727