Pulverstrategi möter prisfall

Lästid
1 min
Publicerad
25 augusti 2004
Kontakter:
Presskontakt

En aktiv strategi för Arlas produktion av skummjölkspulver ska minska konsekvenserna av sommarens EU-reform. – Även om vi agerar är det inte tillräckligt för att helt motverka EU:s ambitioner om lägre priser, säger Jais Valeur, försäljningsdirektör i Division Ingrediets. EU-reformen inom mejeribranschen innebär att priset på skummjölkspulver kommer att gå ned med 15 procent under de kommande fyra åren. Den första fasen har redan inletts i och med sänkningen av EU:s interventionspriser från den 1 juli i år. För Division Ingredients ser situationen i dagsläget dock hyfsad ut. – För tillfället är det stor efterfrågan på skummjölkspulver på världsmarknaden. Det förklaras bland annat av att mjölkmängden i Europa har legat nästan två procent under normal nivå fram till maj, och att den i Australien låg 2,5 procent lägre i fjol på grund av torkan, säger Jais Valeur. Eftersom de europeiska mejerierna är inställda på att EU-reformen innebär ett prisfall har de minskat produktionen av skummjölkspulver med 20 procent under högsäsong, – De här omständigheterna, som vi inte har haft något inflytande över, gör att EU-reformens konsekvenser skjuts upp några månader, men de kommer, säger säger Jais Valeur. När Vimmerby börjar producera helmjölkspulver, som är mer lönsamt, minskar produktionen av skummjölkspulver med 20 000 ton. Samtidigt avvecklas marknader som inte är tillräckligt lönsamma när det gäller skummjölkspulver, och i stället säljs pulvret huvudsakligen Europa. – Vi måste se över vår produktmix och våra kostnader, så att vi slipper stora prisfall. Presskontakt: Katarina Malmström, Presschef tel: +46 (0)8 789 50 59 mobil: +46 (0)70 689 50 59 e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,6 miljarder kilo och en omsättning på ca 58 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 12 700 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76