Prisregn över Arla på utställning

Lästid
1 min
Publicerad
17 november 2004
Kontakter:
Presskontakt

Flera svenska produkter fick pris vid Landsmejeri-utställningen i danska Herning häromveckan. Skövde Mejeri, som tillverkar all cottage cheese för Arla Foods, fick guldmedalj för sin cottage cheese med smaken feta oliv som i Sverige säljs under varumärket Keso och i Danmark under varumärket Cheesy. Götene kammade också hem priser för både ost och matfett. En kantfri Kadettost 20+ segrade totalt i den svenska klassen och för Bregott normalsaltat blev det guldmedalj. Även Kvibille fanns med på prispallen och fick guldmedalj för en Cheddar som lagrats tolv månader och en Kvibille Calvados Ädel. Aars Mejeri, som ingår i Arla Foodskoncernen, fick högsta pris för en emmentaler 45+ som huvudsakligen exporteras till bland annat Belgien, USA, Frankrike och Italien. Holstebro Mejeri fick pris för smöret Lurpak Lighter Spreadable och Christiansfeld Mejericenter fick pris för produkten A38, en filmjölk med acidophiluskultur. På årets utstälning tävlade 679 ostar, 223 färskvaruprodukter samt 51 produkter i kategorin smör. Presskontakt: Katarina Malmström, Presschef tel: +46 (0)8 789 50 59 mobil: +46 (0)70 689 50 59 e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,6 miljarder kilo och en omsättning på ca 58 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 12 700 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76