Orolig oljemarknad dyrt för Arla
- Lästid
- 1 min
- Publicerad
- 12 augusti 2004
- Kontakter:
- Presskontakt
Priset på olja har aldrig varit så högt som nu, och det kostar Arla Foods miljontals kronor extra. – Vi har en extremt orolig oljemarknad och vi räknar med att det orsakar en extra energikostnad på totalt cirka 40 miljoner kronor för det kommande budgetåret, säger Karen-Marie Katholm som är inköpschef i Operation Services, Globalt Inköp. Beloppet är beräknat på hur situationen såg ut i april och maj då förutsättningarna för budgeten fastställdes. Men beroende på marknadens utveckling kan beloppet svänga och bli högre eller lägre än beräknat. Oljemarknaden har det senaste året varit orolig, men sedan i juni har situationen varit extrem och priset på ett fat olja har i USA uppnått en historiskt hög nivå på nära 45 dollar. Som jämförelse har OPEC:s tio medlemsländer som står för en stor del av världens oljeproduktion försökt att hålla priset på 22–28 dollar. Situationen har inte varit så orolig sedan den första råvarubörsnoteringen av oljan startade 1983, och bakgrunden för det nuvarande tillståndet beror på flera faktorer. Oron i oljeländerna Irak och Venezuela, fruktan för terror och den ryska oljejätten Yukos kollaps, samt en stark efterfrågan på olja i USA och Kina, är några av orsakerna till den markanta prishöjningen. Arla Foods förbrukar cirka 50 miljoner liter olja och 100 kubikmeter naturgas om året.Oljan används främst till transporter i form av mjölkinsamling och distribution och naturgasen används till processuppvärmning. Priset för en liter dieselolja har ökat med cirka 11 procent sedan april 2004. Presskontakt: Katarina Malmström, Presschef tel: +46 (0)8 789 50 59 mobil: +46 (0)70 689 50 59 e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,6 miljarder kilo och en omsättning på ca 58 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 12 700 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.