Ny sajt för framtidens kockar

Lästid
2 min
Publicerad
23 september 2004
Kontakter:
Presskontakt

Landets främsta kockar lagar klassiska recept och bjuder på sina bästa tips i filmformat. ”Kocksnack” där kockstudenterna kan ställa frågor direkt till landets skickligaste kockar. Samlad mejerikunskap, inspirerande recept, tester, tips och tävlingar. Det innehåller www.ungakockar.se - en ny, skräddarsydd webbplats, utvecklad av Arla Foods, för de som studerar på gymnasieskolans hotell- och restaurangprogram. Allt för att de ska fortsätta driva den svenska gastronomin framåt! Kockyrket har uppnått stjärnstatus och det märks på de 132 svenska gymnasieskolor som erbjuder hotell- och restaurangprogrammet. Markus Aujalay, som utnämndes till Årets Kock 2004 i februari, bestämde sig redan som 7-åring för kockyrket. Nu är han mitt i en sällan skådad ”hype” kring kockar och kockyrket. Och till de som läser till kock eller funderar på att göra det har han handfasta råd. - Viktigast är att ha ett riktigt intresse för mat förstås, menar Markus. Och sen handlar det om att tillbringa så mycket tid som möjligt i köket, att ”svettas i köket” och greppa varje tillfälle för att lära mer. Att fråga, ifrågasätta, experimentera och behålla sin nyfikenhet är det bästa sättet att utvecklas. Kunskap och inspiration för blivande stjärnor! Vad innebär functional food? Vilken fisk passar till fiskcarpaccio? Vilken kniv ska en blivande kock införskaffa? Det är några frågor som unga kockar har idag - frågor som besvaras av kockeliten under rubriken Kocksnack. Kunskapsdelen Gräv djupt kompletterar boken Kockar & Mjölk, där grundläggande livsmedelskunskap om mejeriprodukter presenteras på ett lustfyllt sätt. Här finns svaren på varför vissa kittostar luktar så starkt, vem som bestämmer hur mycket mjölk en bonde får producera och vad står KRAV för? Syftet med www.ungakockar.se är att den bland annat ska kunna användas vid projektarbeten, gruppuppgifter och som receptinspiratör. - Jag ser http://www.ungakockar.se/ som en bra inspirationskälla som ger både kunskap, tips och råd, säger Markus Aujalay. Sajten är perfekt för de som vill lära mer, surfa runt bland recepten och inspireras för att sedan själva prova vidare och experimentera. Kombinerat med mycket tid i köket och ett nära samarbete med kockar och restauranger finns alla förutsättningar för att de nya kockarna ska kunna göra framtidens upplevelser ännu större för gästerna. Matig sajt som kommer växa Malin Söderström lagar majonnäs, Magnus Lindström visar vägen till den perfekta béchamel-såsen och Stefan Kalsson lagar rösti, risotto, fondant potatis – utbildningsfilmerna är centrala på http://www.ungakockar.se/. Idag visar de hur proffsen skapar klassiska såser, fonder och tillbehör. Och sajten kommer växa och fortsätta utvecklas, både med nya filmer, nya teman, nya frågor och fördjupande kunskapsdelar. Allt till stor del baserat på den kommunikation som webbformen gör möjlig – förhoppningen är att såväl lärare som studenter tycker till, ställer frågor och berättar om sina önskmål. För mer information: Inger Söderlund, PR-chef tel: +46 (0)8 789 58 84 mobil: +46 (0)70 689 58 84 fax: +46 (0)8 20 92 60 e-post: inger.soderlund@arlafoods.com Birgitta Wessman-Neander, projektledare PR tel: +46 (0)8 789 54 35 mobil: +46 (0)70 689 54 35 e-post: birgitta.wessman-neander@arlafoods.com

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76