Ny ekologisk satsning av Arla

Lästid
1 min
Publicerad
22 september 2004
Kontakter:
Presskontakt

Nu satsar Arla i Sverige extra mycket på ekologi. Huvudskälet är att Coop Sverige har beslutat att ta bort Änglamarksprodukterna ur mejerisortimentet och därmed gett större plats för Arlas ekologiska produkter. – Coop har lovat oss minst motsvarande Änglamarks utrymme i mejerihyllorna, som vi nu fyller med Arlas ekologiska produkter, berättar Björn Lindström, som är huvudansvarig för Arlas försäljning till Coop.Vi har också en hel del kampanjer på gång för att främja försäljningen. Bland annat får den som köper flera ekoprodukter i Coops större butiker sex mjölkglas från Arla. Dessutom sänks priset på olika ekologiska Arlaprodukter under en viss tid. Det handlar fortfarande om relativt små volymer. Den ekologiska mjölken utgör ungefär 10 procent av all mjölk som säljs i Arlas distributionsområde. Coop Konsum står för den högsta andelen och det är i Arlas distributionsområde som de flesta ekokonsumenter bor. När Änglamark försvinner ur mejerihyllorna blir hanteringen av de ekologiska produkterna enklare i både tillverknings- och distributionsled, vilket blir mer kostnadseffektivt. Häromveckan kom en ny ekologisk produkt från Arla, A-fil med endast 0,5 procent fetthalt. A-fil introducerades 1983 och blev helt ekologisk 2002. Ekologisk a-fil är den första av Arlas produkter som gått över till att finnas enbart i en ekologisk variant.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76