Lattekampanj fick pr-pris

Lästid
1 min
Publicerad
11 november 2004
Kontakter:
Presskontakt

Fyra års kampanjarbete för latte uppmärksammas internationellt, och har som enda svenska bidrag vunnit pris i årets IPRA "Golden World Awards", den ledande pr-tävlingen på internationell nivå. I slutet av oktober tog Eva Hallabro, Arla Foods, Gunilla Steinwall, Svensk Mjölk samt Charlotte Waller, pr-byrån Prime PR, emot ett diplom i London. Kampanjen, The Beige Project 2001-2003, vann en utmärkelse för utomordentliga ansträngningar för att beräkna värdet av insatserna, utvärdering av hur projektet har lyckats och förmågan att visa upp mätbara resultat. Tävlingen IPRA Golden World Awards, som genomförs för 14:e gången, organiseras av International Public Relations Association (IPRA). Juryn bedömde 237 internationella bidrag. - Vi är glada att vi kunde hävda oss i den internationella konkurrensen. Det visar att vi tänkt rätt när vi valt pr och utbildningsinsatser framför traditionell reklam. Vi har fokuserat på information för att höja kvaliteten på hantverket och skapa stolthet i barista-yrket. Det leder i sin tur till att det görs fler caffe latte, säger Eva Hallabro. Utvärderingarna av svenska kaffedrickares relation till mjölk och de nya kaffetrenderna visar en stadig ökning av användandet av mjölk i kaffet och viljan att dricka espresso med mjölk. De nya vanorna har spridit sig till hemmet. Andelen kaffedrickare - 88 procent av den vuxna befolkningen - som oftast dricker kaffe med mjölk har ökat från 29 procent 1997 och 39 procent 2001 till 57 procent 2003. Presskontakt: Katarina Malmström, Presschef tel: +46 (0)8 789 50 59 mobil: +46 (0)70 689 50 59 e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,6 miljarder kilo och en omsättning på ca 58 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 12 700 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76