Lätt & Lagom på export

Lästid
1 min
Publicerad
20 januari 2004
Kontakter:
Presskontakt

Nu lanseras Lätt & Lagom i Sydostasien. Det sker i Hongkong i slutet av januari.Light & Lovely heter den nya produkten.

Det är Lätt & Lagom 30 % i 250 gram förpackning som gör sitt inträde på den sydostasiatiska marknaden genom lanseringen i slutet av månaden. Första leveransen väntas den här veckan.
– Vi har valt att satsa på den 30-procentiga varianten av Lätt & Lagom eftersom light är mycket stort i Asien, säger Lars Møller Henriksen, säljchef i Sydostasien.
I dag når endast en liten mängd Lätt & Lagom konsumenter utanför Skandinavien genom leveranser till Israel.
På den sydostasiatiska marknaden finns redan Lurpak och Lurpak Spreadable. Med introduktionen av Light & Lovely 30 % tar Arla Foods sig även in på den sydostasiatiska matfettsmarknaden som uppskattas vara dubbelt så stor som marknaden för smör. Trots asiaternas låga förbrukning av mejerivaror säljer Arla Foods produkter motsvarande omkring 2 000 ton på den sydostasiatiska marknaden. Förra året steg försäljningen dessutom med 15 procent.
Light & Lovely 30 % tillverkas på Götene Mejeri på samma sätt som Lätt & Lagom 30 % . Dekoren är det enda som skiljer.

Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76