En värld av desserter – i cocktailformat!

Lästid
2 min
Publicerad
01 september 2004
Kontakter:
Presskontakt

Dessertakademien 2004 I år vänder konditorerna Magnus Johansson och Ted Johansson upp och ned på dessertbegreppen i Arla Foods Dessertakademi. Cocktailkonstens fantasi och mod, tapaskulturens form och mångfald kombineras med smaker från fem världsdelar. Resultatet blir dessertcocktails i sällan skådade former – små, läckra munsbitar som kan njutas i två tuggor eller drickas! Serveras som hel dessertmeny eller som mellanrätt, som stolt solitär, vid bordet, i baren, eller... Nu föds en helt ny svensk dessertkultur - med recept och utbildningsfilmer samlade på www.arla.se/dessertakademien! Dessertakademien grundades av Arla Foods för fem år sedan med ambitionen att inspirera till moderna och smakfulla desserter på restauranger och konferensanläggningar. Förra året blev utbildningen webbaserad och 20 000 besök och positiv respons visade tydligt lusten att inspireras och lära mer om avancerad dessertkonst. I årets Dessertakademi presenteras 15 cocktaildesserter, med recept, utbildningsfilmer och goda råd på www.arla.se/dessertakademien. - Nu när Dessertakademien är etablerad och känd är möjligheterna att sprida kunskap och inspiration oändliga, berättar Ylva Bergqvist, projektledare för Dessertakademien på Arla Foods. Drömmen är att såväl gäster som kockar och konditorer ska kunna inspireras på så många platser som möjligt; på nätet, med gästspel runt om i landet, demonstrationer vid borden eller varför inte inspirerande dessertfilmer direkt i mobilen! Smakresa till fem världsdelar! Samstämda smaker från Norden, Orienten, Karibien, Afrika och Medelhavet kombineras lekfullt till desserter i helt nya former. Allt för att göra gästernas dessertupplevelser större, rikare och samtidigt mer avspända – det ska vara enkelt, naturligt och kul att njuta desserter resonerar Magnus Johansson och Ted Johansson. - Vi har lånat unika smaker och råvaror från fem världsdelar och sedan skapat små, läckra desserter i cocktailformat, berättar Magnus Johansson. Idag vill alltfler gäster sitta ned och prova många olika små rätter – nyfikenheten är stor. Smakerna, formerna och serveringslösningarna i årets tema tror vi kommer inspirera många och förhoppningsvis startar vi en ny cocktaildessert-trend! Drycker till cocktails! Till varje dessert har sommelier Duane Dove, från Restaurang Sjögräs, valt dryck. Utmaningen har varit att hitta en röd tråd mellan desserten och drycken. - Det handlar om att gå tillbaka till rötterna, de traditionella smakerna och råvarorna för varje region och sedan finna drycker som harmoniserar med desserternas sötma och syra. Samtidigt som de överraskar och erbjuder spänning, berättar han. Arla Foods instiftade år 2000 Dessertakademien, en akademi som ska främja god dessertkultur och som kännetecknas av inspiration, modernitet, god smak, kunskap och kvalitet. Arla Foods syfte är att öka inspirationen och kunskapen kring desserter. I år öppnar Dessertakademien på nätet med temat glass – svenskarnas mest älskade form av dessert. För mer information: Inger Söderlund, PR-chef tel: +46 (0)8 789 58 84 mobil: +46 (0)70 689 58 84 fax: +46 (0)8 20 92 60 e-post: inger.soderlund@arlafoods.com Birgitta Wessman-Neander, projektledare PR tel: +46 (0)8 789 54 35 mobil: +46 (0)70 689 54 35 e-post: birgitta.wessman-neander@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,6 miljarder kilo och en omsättning på ca 58 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 12 700 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76