BUKO – Sveriges första färskost med yoghurt

Lästid
2 min
Publicerad
13 januari 2004
Kontakter:
Presskontakt

Från Japan i öster till USA i väster konsumeras BUKO – det populära färskostsortimentet från det jylländska mejeriet i Holstebro. Nu blir det svensk premiär för sex fräscha nykomlingar som konsumenterna ger högsta betyg; en klassisk naturell färskost, två smaksatta och tre innovationer i form av färskostar med yoghurt. Perfekta för frukosten, den måltid som åtta av tio svenskar ser som dagens viktigaste\*.

Svensken konsumerar i snitt cirka 0,5 kg färskost per person och år och intresset ökar alltmer. De naturella ostarna dominerar men alltfler konsumenter upptäcker också de smaksatta varianterna. Även light-produkterna har en stadig tillväxt. Idag exporterar Arla Foods, som är Europas näst största tillverkare av färskost, till många länder i Europa. Men även i Asien och Mellanöstern blir färskosten allt populärare. Detsamma gäller i Sverige där användningen av färskost ökar, förutom i matlagning och i desserter, även till ostbrickan och som pålägg, enligt Research International.

BUKO, som betyder kossa-mu på danska, gör Sverigepremiär i vecka 3/2004. Buko Classic i tre smaker och BUKO Yoghurt i tre smaker, bildar ett brett sortiment av naturella och smaksatta bredbara färskostar av cream cheese-typ.
– Buko Yoghurt är den största nyheten, berättar Catarina Molin Österlund, produktchef för BUKO. Där har vi blandat färskosten med yoghurt och resultatet blir krämiga, fräscha ostar med en lite syrligare smak och lägre fetthalt. Ost är favoritpålägget på svenskarnas frukostmackor* och vi ser att allt fler väljer just färskost som ett alternativ, så vi hoppas naturligtvis att BUKO också ska finna sin plats på våra frukostbord, avslutar Catarina.

Höga betyg från konsument
Konsumenterna ger BUKO-sortimentet höga betyg. 92 % tycker att BUKO Classic Naturell är god eller mycket god och 90 % ger samma betyg för BUKO Yoghurt Naturell. Man tycker att ostarna känns fräscha och naturliga och att de smaksatta varianterna är mer kraftfulla än förväntat. Mer än hälften tycker dessutom att BUKO är bättre än huvudkonkurrenten. **

BUKO-sortimentet omfattar sex varianter; BUKO Classic med smakerna Naturell, Pikant med lök, paprika och dill samt Grön Pikant med gräslök, dill och persilja, Fetthalt mellan 24-26 %.
BUKO Yoghurt med smakerna Naturell, Pikanta Örter med lök, paprika och dill samt Gurka & Vitlök.
Fetthalt mellan 14-15 %.
Produkterna innehåller inga stabiliserings- eller konserveringsmedel. Pris cirka 15 kr per förpackning om 200 gram. Förpackningen sorteras som hårdplast förutom skyddsfolien som sorteras som metall.

*/ Research International Frukostvaneundersökning 2002. **/ LUI 2003

För mer information:
Inger Söderlund, PR-chef
tel: +46 (0)8 789 58 84
mobil: +46 (0)70 689 58 84
fax: +46 (0)8 20 92 60
e-post: inger.soderlund@arlafoods.com

Birgitta Wessman-Neander, PR & Kommunikation
tel: +46 (0)8 789 54 35
mobil: +46 (0)70 689 54 35
e-post: birgitta.wessman-neander@arlafoods.com

Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76