Arla lanserar nya zeeländskt smör i Danmark

Lästid
1 min
Publicerad
11 augusti 2004
Kontakter:
Presskontakt

Utländskt lågprissmör har under det senaste året tagit en marknadsandel på 20 procent i Danmark. Trots att Green Lea transporteras från andra sidan jordklotet kommer det att kunna säljas till ett lägre pris än Arlas flaggskepp Lurpak.

– Med Green Lea vill vi erbjuda konsumenterna en billigare och lite annorlunda produkt, säger Laurent Ponty, produktchef Division Danmark, som berättar att smöret från Nya Zeeland har en annan färg, konsistens och smak än vad danskarna är vana vid, bland annat eftersom de nya zeeländska korna går ute året om och enbart äter färskt gräs.

Green Lea tillverkas av den nya zeeländska mejeriföretaget Fonterra, med vilken Arla sedan drygt två år har ett samarbete med kring Anchor-produkterna, som förädlas i svenska Götene och sedan skeppas till Storbritannien.

Presskontakt:
Katarina Malmström, Kommunikationschef.
tel: +46 (0)8 789 50 59
mobil: +46 (0)70 689 50 59
e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.comArla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76