Arla lanserar lågprismjölk i Danmark

Lästid
1 min
Publicerad
20 januari 2004
Kontakter:
Presskontakt

Den 26 januari lanserar Arla Foods en ny lågprismjölk i Danmark. Med den nya mjölken, DanMælk, är förhoppningen att danska konsumenter ska välja Arlas mjölk istället för importerad mjölk under kedjornas egna varumärken. Division Sverige har inte några planer på att följa det danska exemplet.

Den Arlamjölk som säljs i Danmark i dag kallas Arla Expres. Mjölken hämtas varje dag hos bönderna och inom loppet av 24 timmar finns den förpackad och klar ute i butik. Den nya lågprismjölken kommer att hämtas varannan dag, vilket innebär att det kan gå 56 timmar från hämtning till det att mjölken är ute i butik. Eftersom produktion och hämtning sker på dagtid kan DanMælk vara billigare än Arla Expresmjölk. Det kommer att finnas en ”letmælk” med fetthalten 1,5 procent och en ”minimælk” med fetthalten 0,5 procent.
– Vi tror att mer tysk mjölk, men även dansk mjölk förpackad i Tyskland, kommer att lanseras till låga priser i Danmark. Därför erbjuder vi DanMælk till våra detaljhandelskunder så att de kan matcha konkurrensen med ett danskt alternativ av god kvalitet, säger Karsten Jeppesen, som har ansvaret för Arlas mjölk på den danska marknaden.
Flera undrar nu om Arla Foods i Sverige har liknande planer.
– Vår bedömning är att vi tillhandahåller en kvalitetsvara till lågt pris, säger Arlas Sverigechef Hans-Åke Hammarström. Vi trimmar hela tiden våra kostnader i hela kedjan, från ko till konsument. Mjölken i Sverige är prisvärd även vid jämförelser med andra länder.
I Sverige hämtas mjölken på gårdarna varannan dag, förpackas och distribueras sedan i ett snabbt flöde ut till butikerna.
Skälet till att Arla i Danmark lanserar en helt ny produkt är att möta den ökande konkurrensen på mjölk.
– I Danmark är det konkurrens på dryckesmjölk, medan mejerimarknaden i Sverige främst påverkas av konkurrens på ost från Mellaneuropa, förklarar Hans-Åke Hammarström. Den konkurrensen har vi haft länge, men den blir allt intensivare.

Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76