Arla Foods säljer dotterbolaget AM Foods

Lästid
2 min
Publicerad
05 juli 2004
Kontakter:
Presskontakt

Arla Foods säljer dotterbolaget AM Foods i Kågeröd till Barry Callebaut som är Europas ledande tillverkare av högkvalitativa kakao- och chokladprodukter Övertagandet beräknas ske den 1 september, eftersom förvärvet först måste godkännas av tyska konkurrensmyndigheter. Fackliga förhandlingar är genomförda. Barrey Callebaut köper Arla Foods dotterbolag AM Foods, som sedan 30 år tillbaka tillverkar choklad- och cappucinopulver för den så kallade food service-sektorn huvudsakligen på Europamarknaden. Försäljningen är ett led i Arla Foods strategi att huvudsakligen fokusera på den egna kärnverksamheten. De 78 medarbetarna i AM Foods, stationerade i olika delar av Europa, kommer att få nya anställningar i Barry Callebaut Group och integreras i affärsenheten Barry Callebaut's Gourmet & Specialities. Enheten får därmed cirka 100 anställda och en omsättning inom choklad- och cappuccinoblandningar på cirka 624 miljoner svenska kronor (CHF 104 miljoner). - Vi är glada över att det är ett starkt företag inom kakaobranschen som också är inriktat på automatprodukter som tar över AM Foods, säger Bengt Mårtensson, koncerndirektör i Arla Foods och styrelseordförande i AM Foods. - Att ingå i en koncern som är stark inom kakao- och chokladpulverområdet ger AM Foods stora möjligheter. Det här blir bra både för medarbetarna och företaget, säger han och tillägger att det kan bli aktuellt för köparen att flytta ytterligare produktion till Kågeröd. Den 2 juli skrev det börsnoterade företaget Barry Callebaut och Arla Foods på överenskommelsen om att Barry Callebaut övertar Arla Foods dotterbolag AM Foods i Kågeröd. Köpet ses som ett led i företagets strategi att växa inom det här området. - Genom köpet av AM Foods får vi en produktionsteknologiskt förstklassig anläggning, samtidigt som vi får möjlighet att stärka vår position i Europa där konsumenterna i ökande takt väljer att konsumera sina måltider utanför hemmen. säger Benoît Villers, som är huvudansvarig för Gourmet & Specialities inom Barry Callebaut. AM Foods Omsättning: 307 miljoner svenska kronor Försäljning varumärken: 42 procent av den totala volymen. För industrin, inklusive deras egna varumärken: 58 procent av volymen. Totala volymer: 14 000 ton. Resultat före skatt och räntor: 25 miljoner kronor Nettoresultat: 24 miljoner kronor. Antal anställda: 78 Produktionsanläggningar: 1 Försäljning i olika länder: 12 i Europa Affärsenheten (Barry Callebaut) Gourmet & Specialities (där AM Foods integreras) Omsättning: 2,9 miljarder kronor (CHF 476,4 million) Resultat före skatt och räntor: 623,7 miljoner kronor (CHF 104,3 million) Försäljning i olika länder: Hela världen, men främst i Europa och Nordamerika. Barry Callebaut koncernen Omsättning: 21,4 miljarder kronor (CHF 3,571.3 million) Volymer: 891,048 ton Resultat före skatt och räntor: 1,3 miljarder (CHF 208,7 million) Nettoresultat: 617,1 miljoner (CHF 103,2 million) Antal anställda: 7,837 Produktionsanläggningar: 30 Försäljning i olika länder: Hela världen, men främst i Europa och Nordamerika. Presskontakt: Katarina Malmström, Presschef tel: +46 (0)8 789 50 59 mobil: +46 (0)70 689 50 59 e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,6 miljarder kilo och en omsättning på ca 58 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 12 700 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76