Ny kunglig bakelse

Lästid
1 min
Publicerad
06 november 2003
Kontakter:
Presskontakt

Gustav II Adolf, som dog den 6 november, är en av de få kungar som fått äran av en egen bakelse. Men Gustav Adolfbakelsen, som bland andra konditori Bräutigam i Göteborg uppkallade efter kungen för drygt hundra år sedan, behövde ett nytt liv ansåg radioprogrammet Meny, Livrustkammarens Vänner och Gastronomiska Akademiens Vänförening. De utlyste därför en tävling, som Arla var med och stöttade.

Det hela gick ut på att skapa en helt eller delvis ny kaka eller bakelse som innehåller ingredienser som fanns i Sverige på 1600-talet: smör, ägg, mjöl, socker, mjölk och grädde.

Petra Gunnarsson från Trollhättan är skaparen till Sveriges nya Gustav Adolfsbakelse. Förstapriset var en exakt kopia av prisbakelsen, blåst i glas av Johansfors glasbruk i Småland. Priset delades ut av Inger Söderlund, pr-chef Division Sverige, i Livrustkammaren i Stockholm.

– Den nya bakelsen är fräsch med frisk och fruktig smak, samtidigt som den har en lätt konsistens, lagom sötma, fin färgskala och svenska ingredienser. Meningen är att bakelsen ska leva i hundra år, och kunna göras både i hemmen och på konditorierna, säger Inger Söderlund.

Juryn bestod av Katarina af Sillén, ordförande i Livrustkammarens Vänner, Hans-Olof Ramberg, ordförande i Gastronomiska Akademiens Vänförening, Magdalena Ribbing, styrelseledamot av bägge dessa föreningar, Sven Ekberg, redaktör för Meny, och Anna Arvids, Årets Unga Bagerska år 2001.

Receptet finns på www.arla.se

Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76