Kylda drycker som småmål

Lästid
2 min
Publicerad
12 juni 2003
Kontakter:
Presskontakt

Små och snabba måltider är den absolut snabbast växande marknaden (över 70% från 1999 till 2002) inom dagligvaru- och servicehandeln idag. Arla Foods och JO Bolaget presenterar nu tre nya produkter som kommer att finnas i butikerna i vecka 32. Det är förutom God Morgon Smoothie och Arla Islatte även Sagolika Blåbärs- och Nyponsoppa som kommer i ny portionsförpackning.

Konsumtionen av produkter under begreppet småmål eller snabbmål ökar starkt. Enkla måltider som ger energi, är nyttiga, goda och mättande utan att vara feta. Det är resultatet av den förändrade inställning vi ser till traditionen med tre mål mat om dagen. Idag blir det allt vanligare med småmål på väg till eller från olika aktiviteter. Fräscha och friska alternativ till godis, läskedrycker eller annat vi stoppar i oss när det suger i magen och vi har behov av ett energitill-skott.

Enligt en undersökning gjord av Research International Sweden (SIFO) så har andelen personer som ”under de senaste 7 dagarna tagit ett snabbt mellan-mål i farten”, ökat från 34% 1999 till 58% år 2002. Samma undersökning visar att om vi lägger samman ”de som ätit ett snabbt mål mat igår” med de som ”helt hoppat över frukost/lunch under den senas-te veckan” så motsvarar det cirka 1 miljard konsumtionstillfällen per år. Tydliga tecken på att vi ser förändringar i konsu-men-ternas inställning till när och hur vi äter.

De tre produkter som nu presenteras är alla inriktade på områden där efterfrågan från konsumenterna växer mycket starkt:

Den totala marknaden för fruktsoppor växer för varje år, allt fler väljer fruktsoppor som energitillskott. Nypon och blåbär är här de klart största smakerna.

Smoothies, i detta fall fruktsmoothies. Fräscha fruktdrinkar som blir allt populärare som mellanmål och törstsläckare, inte minst bland ungdomar. Kylda juicer är dessutom en marknad som under de senaste två åren vuxit med 23% i värde.

Kylda kaffedrinkar, ibland kallade Frappuchinos. Allt vanligare på kaféer som alternativ både till traditionellt kaffe och till läsk och andra törstsläckare.

Produkterna – Sagolika Nypon- och Blåbärssoppa, God Morgon Smoothie (i de två smakerna Exotic och Garden) samt kaffedrinken Arla Islatte (i smakerna kaffe och kaffe/vanilj) – kommer att finnas i butik från vecka 32.

För mer information:
Inger Söderlund, PR-chef
tel: +46 (0)8 789 58 84
mobil: +46 (0)70 689 58 84
fax: +46 (0)8 20 92 60
e-post: inger.soderlund@arlafoods.com

Birgitta Wessman-Neander, PR & Kommunikation
tel: +46 (0)8 789 54 35
mobil: +46 (0)70 689 54 35
e-post: birgitta.wessman-neander@arlafoods.com

Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76