Arla Foods anlitar Carat

Lästid
1 min
Publicerad
04 juni 2003
Kontakter:
Presskontakt

Arla Foods har beslutat att anlita mediabyrån Carat för planering och förmedling av verksamhetens reklaminvesteringar i Sverige, Danmark, Finland, Tyskland och Storbritannien.

Beslutet är ett led i en global översyn inom Arlas större affärsområden och syftet att säkerställa synergieffekter bland annat efter fusionen mellan MD Foods och Arla. Processen har utförts i samarbete mellan Arla Foods Globalt Inköp och marknadsavdelningarna i de olika länderna.
– Vårt mål med den här processen har varit att ta vara på synergierna mellan de olika marknaderna och samtidigt säkra Arlas medieinvesteringar i framtiden, både i förhållande till de nationella och europeiska affärsplanerna. Hittills har vi fokuserat på det nationella affärs- och mediaområdet, men med dagens förändringar på både mediemarknaden och i Arlas affärsstruktur, är det motiverat att samarbeta med en gemensam europeisk partner i framtiden, säger Lothar Laufer som ansvarar för projektet i Arla.
Samarbetet med Carat förväntas träda i kraft under hösten 2003.
Carat, som är en internationell mediabyrå, har tidigare skött planering och förmedling av Arlas reklaminvesteringar i Tyskland och Storbritannien.
– Jag tror det är en fördel, förutom att vi sparar pengar, att vi får ett likartat sätt att jobba inom Arla Foods, säger Åke Lundqvist, marknadsdirektör Division Sverige.
Arla Foods anlitar fortfarande olika reklambyråer, men samarbetet över landsgränserna kommer att öka när ett varumärke finns på flera marknader, som till exempel Høng och Yoggi. Processen har redan inletts som ett steg i Arlas Nordiska varumärkesplan.

Presskontakt:
Katarina Malmström, Kommunikationschef.
tel: +46 (0)8 789 50 59
mobil: +46 (0)70 689 50 59
e-post: katarina.malmstrom@arlafoods.comArla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76