Arla testar Från Sverige-märkningen på populära produkter
- Lästid
- 1 min

- Publicerad
- 02 april 2025
- Kontakter:
- Presskontakt
Bondeägda Arla testar nu märkningen Från Sverige på ett 20-tal artiklar i sortimentet. Snart syns den välkända märkningen på laktosfri mjölk, cheddarost från Kvibille och Svenska Ostklassiker från Kalmar.
– Vi lanserade vår svenska mjölkkanna redan 2015, innan Från Sverige-märkningen fanns. Under årens lopp har allt fler börjat använda Från Sverige-märkningen och den har blivit allt mer känd. Svenskproducerad mat är högt på agendan hos många av våra kunder i både dagligvaruhandeln och Foodservice. Därför vill vi undersöka om Från Sverige-märkningen gör det enklare för konsumenter att välja svenska produkter, säger Jens Olsson, försäljningsdirektör på Arla Sverige.
Från Sverige är en frivillig ursprungsmärkning som gör det enkelt att välja varor som når upp till Från Sveriges kriterier: odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige. Svenskmärknings vd Tina Stugemo är positiv till att Arla anslutit sig.
– Från Sverige-märkningen har en bred och värdefull förankring i hela livsmedelskedjan. Kännedomen om märket är hög och förtroendet likaså. Att vi har en egen livsmedelsproduktion i Sverige är ett viktigt mervärde, och Från Sverige-märkningen gör det enkelt att hitta och välja svenskt. Därför är det glädjande att Arla har valt att ansluta sig, säger hon.
Testperioden börjar vecka 20 och pågår året ut. Därefter kommer Arla att utvärdera och ta beslut om fortsättningen. Att ersätta kooperativets klassiska mjölkkanna med Från Sverige-märkningen innebär en licensavgift för Arla.
– En stabil och hållbar matproduktion är viktigare än någonsin. Tillsammans med våra kunder arbetar vi därför för att öka försäljningen av produkter som är gjorda på svenska råvaror. Vi hoppas att Från Sverige-märkningen kan bidra i det arbetet. Efter testperioden kommer vi att analysera konsumenternas respons och ta beslut om de olika märkningarnas framtid på våra produkter, säger Jens Olsson.
Fakta om ursprungsmärkning
- Drygt 90 procent av allt Arla säljer i Sverige är gjort på svensk mjölk. Arlas blågula mjölkkanna lanserades 2015, och finns sedan dess på kooperativets svenska mejeriprodukter som mjölk, fil, yoghurt, ost, smör, matfett och grädde. Under 2025 utvärderar Arla hur Från Sverige-märkningen tas emot på ett 20-tal produkter, med förhoppningen att det blir enklare för konsumenter att välja svenskt.
- Svenskmärkning står bakom Från Sverige-märkningen, som lanserades i april 2016 som ett gemensamt initiativ från Lantbrukarnas riksförbund, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel.
- I dag använder cirka 230 företag Från Sverige-märkningen och över 12 000 produkter är godkända inom många kategorier, från mejeriprodukter och kött till frukt och grönt.
- Syftet med Från Sverige-märkningen är att göra det enkelt att välja svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter, ett val som bidrar till en konkurrenskraftig svensk livsmedelskedja.
Presskontakt

