Beige i Arlas regi från och med januari 2009

Lästid
1 min
Publicerad
11 mars 2009
Kontakter:
Presskontakt

Svensk Mjölk har på uppdrag av de svenska mjölkbönderna och mejeriföretagen med Arla Foods i spetsen drivit projektet Beige under ett knappt decennium. Beige har haft som syfte att driva på den begynnande kaffetrenden i Sverige och har starkt bidragit till etableringen av den moderna svenska kaffekulturen. Från och med januari 2009 driver Arla Foods Beige vidare i egen regi under namnet Beige by Arla.

Beige startades år 2000 med syfte att höja kvaliteten på och konsumtionen av moderna kaffe- och mjölkbaserade drycker genom baristautbildning, kunskap och kommunikation om kaffets, mjölkens och hantverkets betydelse. Projektet räknas som en av de mest framgångsrika kampanjer som gjorts för mjölken och har de senaste tre åren, förutom mejeriföretagen, även haft Löfbergs Lila och Danisco Sugar som medfinansiärer.

Efter avslutade sponsorförhandlingar är det endast Arla som från och med 1 januari 2009 driver Beige vidare.

– Just nu pågår ett intensivt arbete med att planera för fortsatta kaffe- och mjölkaktiviteter och vår ambition är att fortsätta det lyckosamma arbetet. Det är full aktivitet inför årets upplaga av Barista Cup & Beige Award den 16-17 mars där Beige by Arla är huvudsponsor – och i år korar vi den nionde lattemästaren, Beige Champion, säger Yvonne Scharmer, Consumer Communication Manager, Arla.

Lattetrenden har de senaste tio åren pekat spikrakt uppåt, mycket tack vare Beige och dess sponsorer. I dag är cafékulturen väletablerad i Sverige och mjölkdrickandet förändras i takt med trender och levnadsvanor. Caffè latte har betytt mycket. Som exempel på detta har andelen användare av mjölk i kaffet ökat från 39 procent 2001 till 69 procent 2007. I dag konsumeras 27 procent av all mjölk tillsammans med kaffe. 1999 var andelen 10-15 procent.

– Nu är det dags för nästa steg när marknaden utvecklas vidare med bland annat ännu mer fokus på smaken. Då är det klokt och bra att Arla fortsätter att långsiktigt stöjda kaffe- och cafékulturen menar Gunilla Steinwall, projektledare Beige.

Om Beige

Beige driver Sveriges största program för baristautbildningar med 1 000 utbildade baristor per år på grundnivån. Totalt har närmare 4 000 baristor genomgått utbildningen genom åren. Därutöver finns det olika avancerade påbyggnadsutbildningar inom programmet.

En annan viktig uppgift för Beige har varit att anordna baristatävlingar. Tillsammans med SCAE Sweden har Beige anordnat baristatävlingar sedan 2001. ”Beige Award” ingår i ”Barista Cup” och är Beiges egen tävling där priset går till den som gör den godaste och snyggast presenterade caffè latten.

Mer om Beige:

www.beige.nu och www.lattehemma.nu

För mer information: Inger Söderlund PR-chef Arla Foods, 08-789 58 84, 070-689 58 84

Yvonne Scharmer, Consumer Communication Mgr Arla, 08-788 03 51

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76