Arla förenklar internationell organisation

Lästid
1 min
Publicerad
23 maj 2008
Kontakter:
Presskontakt

Arla förenklar organisationen för de internationella konsumentmarknaderna. Syftet är att komma närmare konsumenter och kunder och samtidigt sätta fokus på åtta utvalda marknader, däribland Mellanöstern.

Den uppdaterade strategin för de internationella konsumentmarknaderna utanför Skandinavien och Storbritannien inriktas på att öka omsättningen. Som en konsekvens kommer medarbetare att placeras närmare åtta viktiga marknader - Tyskland, Polen, Ryssland, Mellanöstern, USA, Kanada, Spanien och Grekland. Framförallt förstärks organisationen i Mellanöstern som flyttar till Dubai.

  • Vår ambition är att väsentligt öka omsättningen och växa genom ökade marknadsandelar och förvärv på åtta nyckelmarknader och inom fem produktkategorier, säger Tim Ørting Jørgensen, koncerndirektör för Consumer International, affärsområdet för de internationella konsumentmarknaderna. Nu skapar vi ett lag som kan utföra strategin.

Förändringarna påverkar inte produktionen, men berör kontoret i Köpenhamn när flera uppgifter flyttas ut till de lokala marknaderna. Cirka 35 av totalt 70 tjänster i Köpenhamn försvinner.

Tim Ørting Jørgensen beklagar att det blir nödvändigt att säga farväl till duktiga kolleger:

  • Vi kommer naturligtvis att göra allt vi kan för att hjälpa alla vidare. Deras insatser har varit mycket värdefulla.

Arla väljer nu att förstärka närvaron i Mellanöstern, mitt under pågående konsumentbojkott. Med nya krafter och erfarna personer, ledda av Finn S. Hansen, ska Arla närma sig marknaden och ta ett samlat grepp om fem dotterbolag och joint ventures. De ska skapa tillväxt och leda regionen genom den svåra tid som inleddes med karikatyrkrisen 2006.

  • Vi tror på en lönsam framtid i Mellanöstern, säger Finn S. Hansen. Våra varumärken är starka och står för kvalitet som konsumenterna är beredda att betala ett merpris för. Men vi kan också konstatera att marknaden inte längre är lika stabil, och därför anpassar vi vår affärsmodell så att vi klarar oss igenom eventuella svängningar.
    För mer information:
    Tobias Wåhlén, chef extern kommunikation
    tel: +46 (0)8 789 51 41
    mobil: +46 (0)70 899 51 41
    e-post: tobias.wahlen@arlafoods.com

Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Erik Bratthall
Erik Bratthall Presschef Arla Sverige erik.bratthall@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 070-89 44 342
Sandra Eriksson
Sandra Eriksson Pressekreterare Arla Sverige sandra.eriksson@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 073-53 36 727