Arla debuterar på spansk mässa

Lästid
1 min
Publicerad
02 mars 2004
Kontakter:
Presskontakt

På måndag inleds Alimentaria, en av världens största matmässor, i Barcelona. För första gången finns Arla Foods representerat med en egen monter på mässan.

Arla kommer bland annat att visa upp flera lightprodukter på mässan, som hålls vartannat år och lockar cirka 4 200 utställare från 80 länder och 150 000 besökare. Alimentaria-mässan är också mycket uppmärksammad i Sydamerika.

– Meningen med att närvara vid mässan är först och främst att se till att Arlas fana får rejält fäste i Spanien, säger Martin Vilstrup, direktör i Division Europa.

– Vi vill visa inköpare, samarbetspartners och konkurrenter att vi är ett stort mejeriföretag som arbetar aktivt mot konsumenterna, och att handeln därför ska satsa på oss. Vårt mål är att under mässan komma i kontakt med de flesta inköparna.

I Spanien siktar Arla in sin på riven ost, och det stora märket är Finello, som för tillfället visas upp för första gången i reklamfilmer på spansk teve.

Det går bra för Arla i Spanien. Försäljningen ökar, och i fjol startade Arla ett dotterföretag i Madrid. Spanien är den femte största marknaden efter Sverige, Danmark, Storbritannien och Tyskland.

Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på cirka 8,4 miljarder kilo och en omsättning på cirka 59,2 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 8 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i tolv länder och har försäljningskontor i 27 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Relaterade artiklar

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76