Kalium

Kalium behövs för att nerver och muskler ska fungera normalt. Kalium behövs även för att reglera blodtrycket och syra-bas-balansen i kroppen.

Vi får främst i oss kalium via mjölkprodukter, potatis, frukt och grönsaker.

Hur mycket kalium behöver vi?

Det rekommenderade dagliga intaget skiljer sig mellan olika åldersgrupper:

Flickor 10-13 år

2,9 gram

Pojkar 10-13 år

3,3 gram

Kvinnor och flickor över 14 år

3,1 gram

Män och pojkar över 14 år

3,5 gram

Gravida och ammande

3,1 gram

2 dl mellanmjölk ger 326 mg kalium. Det motsvarar 11% av RDI för kvinnor och 9% för män.

100 gram ost (31% fett) ger 80 mg kalium. Det motsvarar 3% av RDI för kvinnor och 2% för män.

Lagom är bäst!

Många processer i kroppen är beroende av att koncentrationen av kalium ligger på rätt nivå. Om halten är för hög eller för låg kan bland annat nerverna och hjärtrytmen påverkas.

Brist på kalium är mycket ovanligt hos friska människor men kan uppstå till exempel vid långvariga diarréer, om njurarna inte fungerar som de ska eller vid behandling med vätskedrivande läkemedel. Kaliumbrist leder till trötthet och muskelsvaghet. Kaliumbrist kan även påverka hjärnan och leda till depression och förvirring.

Normalt sett regleras mängden kalium kroppen så vi har en lagom koncentration i blodet. Hos personer med nedsatt njurfunktion kan högt kaliumintag under längre tid vara skadligt för hjärtat.

Att överdosera genom att äta kosttillskott är livsfarligt eftersom det orsakar rubbningar i hjärtrytmen och kan innebära en risk för hjärtstillestånd.

Värt att veta!

Frukt och grönt är viktiga källor till kalium, men även nötter och frön är rika på detta mineral.

Källa:

Livsmedelsverket: Kalium