Kalcium

Kalcium är ett mineralämne som det finns gott om i mjölk, fil, yoghurt och ost. Kalcium är mest känt för att det behövs för att bibehålla normal omsättning i skelett och tänder. Skelettet fungerar också som kroppens kalciumbank under hela livet, något som är mycket viktigt efter kalcium har många funktioner i kroppen.

Kalcium behövs för att skelettet ska utvecklas och fungera normalt. Det är under barndomen, tonåren och fram till ungefär 25-årsåldern som skelettet byggs upp. I 25-årsåldern är benmassan som tätast och innehåller ca 1000 g kalcium hos kvinnor och ca 1200 g hos män. Efter 25 årsåldern blir skelettet långsamt svagare. Hos kvinnor ökar nedbrytningstakten efter medelåldern (menopaus).

Kalcium bidrar till att mycket i kroppen fungerar normalt. Det gäller bland annat energiomsättning, muskler, överföring av nervimpulser och matspjälkningsenzymer. Skelettet är också en levande vävnad som bryts ner och byggs upp igen, beroende på hur mycket det belastas och behövs. Kostens innehåll av kalcium är därför viktigt för att kunna bevara skelettet så starkt och friskt som möjligt, hela livet.

Så här mycket kalcium behöver du

Rekommendationen är att vuxna ska äta 800 mg kalcium varje dag. För små barn (1-5 år) är rekommendationen 600 mg per dag och för de lite större (6-9 år) 700 mg. För större barn och tonåringar (10-17 år), samt gravida och ammande kvinnor är rekommendationen något högre än för vuxna, 900 mg per dag.

Mjölkprodukternas bidrag till vårt intag av kalcium

Nästan hälften av svenskarnas kalciumintag kommer från mjölk och mjölkprodukter. Det gör att de är den främsta källan för kalcium i kosten. Mjölk, fil och yoghurt bidrar med 31 % av svenskarnas intag av kalcium och ost med ytterligare 16%.

Kalcium i mjölk och mjölkprodukter

Mjölk och de flesta mjölkprodukter är naturligt rika på kalcium. Kalcium i mjölk kommer också i en form som är lätt för kroppen att ta upp och tillgodogöra sig. En portion mjölk, fil eller yoghurt (2,5 dl) ger dig nästan 40% av dagsbehovet. Ost innehåller hela dagsbehovet per 100 g så med två skivor ost (15 g) får du i dig 15% av dagsbehovet. Mager ost innehåller något mer kalcium än fet ost, men de är alla mycket bra kalciumkällor.