Jod

Jod har stor betydelse för ämnesomsättningen. Det är särskilt viktigt under perioder i livet då vi växer, alltså under fostertiden, samt i barn- och ungdomsåren. Jod bidrar till att sköldkörteln fungerar som den ska och till normal produktion av sköldkörtelhormoner.

Jod finns i fisk, skaldjur, ägg och mejeriprodukter. Ett glas mjölk ger ungefär 1/5 av dagsbehovet av jod. I vissa matkulturer är alger och algprodukter en viktig källa till jod.

Visste du att ...

  • 2 dl mellanmjölk ger 24 mg jod. Det motsvarar 16% av RDI för en vuxen person.
  • 100 gram ost (31% fett) ger 15 mg jod. Det motsvarar 10% av RDI för en vuxen person.

Lagom är bäst!

Jodbrist leder till en viss typ av struma som bland annat innebär rubbad ämnesomsättning och en förstoring av sköldkörteln. Sjukdomen var vanlig i Sverige för ca 200 år sedan. Hos gravida kan jodbrist störa fostrets psykiska och fysiska utveckling.

I Sverige har salt berikats med jod sedan 1930-talet men på senare år har även icke joderat salt blivit vanligt på butikshyllorna. Om man köper kryddsalt eller flingsalt är det bra att välja en sort som är berikad med jod.

För mycket jod kan påverka sköldkörteln och leda till rubbningar i hormonbalansen. Algprodukter kan innehålla höga halter jod, vilket framför allt kan vara ett problem när man är gravid eller ammar.

Värt att veta!

I Sverige berikas vanligt salt med jod för att minska risken för jodbrist. Men det behövs inga stora mängder – det räcker med 3 gram berikat salt per dag.

Hur mycket jod behöver vi?

Det rekommenderade dagliga intaget skiljer sig mellan olika åldersgrupper.

Barn 6-9 år
120 mikrogram

Vuxna, tonåringar och barn över 10 år
150 mikrogram

Gravida
175 mikrogram

Ammande
200 mikrogram

Källa: Livsmedelsverket: Jod och Livsmedelsverket: Salt