Näringsämnen

Vitaminer, mineraler och spårämnen är näringsämnen som kroppen behöver för att fungera på bästa sätt. Äter du lagom mycket av vanlig, bra mat får du i dig tillräckligt för att må bra. Här får du veta mer om funktioner, källor och hur mycket som rekommenderas av de vanligaste näringsämnena.

Vitaminer och mineraler får vi i oss via maten och många av dem ingår i cellernas funktioner. Vissa bygger upp cellernas struktur, vissa behövs för kroppens skydd mot sjukdomar och stress och andra bidrar till strukturen i kroppens hårda vävnader, till exempel skelettet och tänderna. Det räcker med små mängder av ämnena, därför kallas de ibland för mikronutrienter. Lär dig mer om några av de viktiga näringsämnena som finns i maten!

Tips att börja med

För att öka mängden näringsämnen du får i dig från maten finns några enkla saker att börja med.

  • Ät mer grönt, till exempel grönsaker, rotfrukter och baljväxter, frukt och bär – gärna fem portioner eller 500 gram per dag. Lägg till frukt och grönt som mellanmål, som del i din lunch och middag, som en smoothie eller kanske som dessert.
  • Välj gärna fisk och skaldjur några gånger i veckan. De innehåller bra protein och är en viktig källa till mineraler. Fet fisk ger dig dessutom bra fett och vitamin D.
  • Nötter och frön är fulla av näring. Strö dem över frukostfilen, på salladen, ät dem som snacks eller mellanmål eller använd dem i brödbaket.
  • Byt ut vitt bröd, vitt ris och vanlig pasta mot fullkornsvarianter.
  • Välj gärna berikade mjölkprodukter och matfett som är berikat med vitamin D.
  • Helt vanlig bra mat gör det enklare att hitta en bra balans

Mineraler, vitaminer och spårämnen behövs för många olika funktioner. Många av dem ingår kroppens vävnader och många är viktiga för att cellerna ska fungera normalt, till exempel genom att de ingår i olika enzymer.

Brist på näringsämnena kan ge sjukdomssymtom, och för mycket av ett ämne kan också ge negativa effekter. Den som äter ensidigt eller för lite mat riskerar att få i sig för lite näring. Om du till exempel äter godis och dricker läsk och energidrycker istället för mjölkprodukter och annan bra mat – då kan det bli svårt att få i sig tillräckligt av näringen.

Att använda kosttillskott är i de flesta fall onödigt men om du gör det bör du kolla så att det inte blir för mycket av något ämne. När man rör på sig och är aktiv, och äter sig lagom mätt på vanlig bra mat får man på ett helt naturligt sätt i sig lagom mycket av allt man behöver och behöver inte bekymra sig över de olika ämnena.

Vitaminer, mineraler och spårämnen