Så fungerar dieterna

5:2-metoden

5:2 är egentligen ingen diet utan ett ätmönster och ett sätt att fördela matintaget. Fem dagar i veckan äter man ”som vanligt” och övriga två dagar betydligt mindre; ca 500 kalorier per dag för kvinnor, 600 kalorier för män.

Kombinerat med hälsosamma livsmedelsval kan 5:2-metoden vara ett bra sätt att gå ner i vikt – om man trivs med att äta oregelbundet. Men metoden ställer höga krav på näringstätheten i kosten; i princip ska behovet av vitaminer, mineraler, bra protein och hälsosamt fett täckas under fem dagar istället för sju. 5:2 kan innebära sociala begränsningar och ställer stora krav på disciplin och beslutsamhet.

För att gå ner i vikt med 5:2-metoden krävs att du totalt sett får i dig mindre energi än du gör av med. Grönsaker, mager fisk, magra mjölkprodukter, kyckling, äggvita och fibrer är bra mat som ger mycket mättnad per kalori, vilket är viktigt för att inte känna sig alltför hungrig de dagar då energiintaget ska vara lågt.

För att inte kompensera och äta ”ikapp” de kalorier man uteslutit på de två lågkaloridagarna krävs att man har struktur och kontroll även under veckans övriga fem dagar.

Tänk på att …

  • Metoden är en form av periodisk fasta och är i första hand inte avsedd för viktminskning utan strävar efter ett hälsosammare åldrande och bygger på teorier om att cellerna ska reparera sig när tillgången på energi och byggstenar begränsas under kortare perioder.
  • Metoden är olämplig för personer med ätstörningsproblematik.
  • För personer som inte vill minska i vikt finns även 6:1-metoden då energiintaget endast är begränsat under en dag per vecka.

Vi har vi valt ut flera recept som passar 5:2-metoden, men eftersom de flesta av Arlas recept är näringsberäknade kan du också hitta recept som passar din två-dag på egen hand.

Fler dietema