M.A.T (City Gross)

"VÅR PERSONAL ÄR OERHÖRT VIKTIG"

M.A.T i Helsingborg startade för bara tre månader sedan. Nu har de redan gått till final i Arla Guldko i kategorin Bästa Matglädjebutik. Vinnarna i samtliga kategorier koras vid den stora finalen den 7 april 2014 på Grand Hotell i Stockholm.

M.A.T är en ny dagligvarukedja med nytt koncept som ingår i Bergendahlsgruppen. Den första butiken öppnade i Helsingborg i november förra året. Butiken är uppbyggd som en måltid. Först kommer färska basvaror som kött- och fiskdiskarna, därefter kommer torget med frukt och grönt och till sist hyllorna med tillbehör. Målet är att göra det enklare för kunderna. Butiken har saluhallskänsla med öppna avdelningar. Man ser bagaren baka bröd och grönsakshandlaren beställa varor. Man kan också äta lagad mat i butiken eller ta med hem. Här finns även dataskärmar där man kan beställa varor för hem och fritid för hemleverans.

- Matglädje i butik är en konkurrensfaktor. Det handlar om bra varor, bra service men även balanserat pris. Vår personal är oerhört viktig. De har gedigen yrkeskunskap och brinner för arbetet, säger Jan Hildingsson, butikschef M.A.T.

Juryn för Bästa Matglädjebutik består av:

Fredrik Edin, Kampanjansvarig, Menigo, Eric Persson, matkommunikatör & konceptutvecklare, Crossover Creative, STHLM, Fredrik Eriksson, kock, driver restaurang Långbro Värdshus, Fredrik Sjögren och Lena Lindborg, Arla Foods.