Hälsa

Hälsosam viktminskning

Letar du efter den perfekta viktminskningsdieten? Många svenskar behöver gå ner i vikt, men det konstanta flödet av nya dieter som lovar snabb och effektiv viktminskning kan kännas överväldigande. Arlas hälsocoach Jeanette Steijer arbetar dagligen med människor som behöver hjälp att gå ned i vikt för hälsans skull. Här svarar hon på frågor och ger dig tips kring hur du åstadkommer en hälsosam, sund och hållbar viktminskning.

Varannan svensk väger för mycket. Vi är alla olika och vi har olika förutsättningar och fallgropar som gör det svårt att gå ner i vikt. Någon kanske äter för mycket smågodis eller dricker för mycket läsk, någon äter för mycket snacks eller dricker för mycket alkohol. Ibland är för stora portioner främsta anledningen till att energiintaget blir för högt i förhållande till hur mycket energi du behöver; andra gånger att du äter för ofta. För lite fysisk aktivitet och ett stressigt liv med för lite sömn kan också bidra till att det är svårt att gå ner i vikt eller behålla en hälsosam vikt.

Fyra av fem svenskar äter för lite grönsaker, rotfrukter, bär och frukt. En så enkel sak som att äta mer grönt kan vara ett första steg mot matvanor som på sikt leder till förbättrad hälsa.

Att gå ner i vikt handlar om att äta mindre och förbränna mer. Hur man väljer att göra på kort sikt har inte så stor betydelse; att dra ner på kolhydraterna eller fettet, eller den totala mängden kalorier, ger samma resultat – förutsatt att man får i sig mindre energi än tidigare och håller sig till planen. Och självklart är motion en viktig komponent i en hälsosam viktnedgång.

Har du en fråga till Jeanette? Klicka på länken och ställ din fråga. Du får svar inom en vecka.

Tips och råd

5 SNABBA TIPS FÖR EN HÄLSOSAM VIKTMINSKNING UTAN ATT GÅ PÅ DIET

… som också hjälper dig som vill hålla en lägre vikt och hitta balanserade matvanor för hälsan

  • Mindre portioner – kanske använda en mindre tallrik
  • Fyll halva tallriken med grönsaker
  • Mindre socker (läsk, godis, glass, kakor), vitt mjöl (bröd, pasta, kex), salt och alkohol
  • Välj gärna fisk, skaldjur, kyckling, bönor, fullkorn och mejeriprodukter med låg fetthalt.
  • Mer rörelse varje dag - gå, cykla, stå vid skrivbordet. Träna så du blir svettig några gånger i veckan