Mellanmål

Mellanmål för tonåringar

Från tonåren har man samma energibehov som en vuxen kvinna respektive man. Hur stort energibehovet är beror på flera faktorer; killar har något högre energibehov än tjejer och de som rör sig och tränar mycket har ett högre energibehov än de som är mer stillasittande. Nyttiga mellanmål är en viktig del för att hålla energinivån uppe och för att orka lära sig nya saker, träna, spela gitarr eller vad det nu kan vara.

Bra och planerade mellanmål är också viktigt för att undvika småätande som sällan är nyttigt och som dessutom är dåligt för tänderna. Det går åt mindre energi till att sitta framför datorn än till att träna, cykla eller dansa, men även om man sitter stilla mycket kan mellanmål vara bra för att undvika småätande.

För de tonåringar som tränar mycket är det viktigt att tänka på att äta ett bra mellanmål ett par timmar före träningen. Det gör att maten hinner brytas ner och energin komma ut i musklerna så att man orkar med och får ut det mesta möjliga av sin träning. Det samma gäller förstås andra aktiviteter oavsett om det är att spela musik eller teater. Skillnaden är att det inte är lika viktigt att äta så långt före aktiviteten, utan då gäller det mer att ha energi och orka vara alert och mätt till nästa måtid. Efter träning är det också viktigt att snabbt fylla på med energi, för att musklerna ska kunna bygga upp sig igen.

Utan är det svårt att orka ta in och lära sig i skolan och svårare att orka ha roligt. Arla gjorde en frukostundersökning bland unga som visar att de som hoppar över frukosten ofta bara äter en frukt eller dricker lite läsk eller vatten före lunch. Då ger man inte sin kropp och hjärna rätt förutsättningar för att lyckas. Det bästa är förstås att äta frukost, men det går bra att göra en macka på kvällen och ta med den och äta på vägen till eller i skolan. Ta gärna en flaska med mjölk eller yoghurt till också. På eftermiddagen kan det vara bra med en frukt eller två för att hålla energin uppe till nästa måltid.

Vad är ett bra mellanmål?

Försök att hålla nere mängden tillsatt socker i mellanmålet. Spara kakorna och glassen till festliga tillfällen. Energidrycker och läsk är inte heller vardagsprodukter. Många får i sig alldeles för mycket energi via kakor, glass, godis och läsk, som tyvärr inte ger så mycket näring och som man sällan blir speciellt mätt på. Frukt och grönsaker behöver de flesta äta mer av, helst 500 g frukt och grönsaker varje dag.

Kika in lite tips för nyttiga mellanmål att göra hemma eller ta med sig!

Mellanmål att göra hemma: