Enkel vardagsmat

Mat för vuxna

Alla vuxna behöver olika mycket energi, olika mängd kalorier, beroende på vad vi arbetar med och hur mycket vi tränar. Behovet av vitaminer, mineraler och spårämnen är däremot ungefär lika stort för alla.

Kaloribehovet för en vuxen kvinna med stillasittande arbete är ungefär 2000 kalorier om dagen. Cirka 1300 av dessa går åt till att hålla kroppens inre arbete igång. De flesta kalorierna går alltså åt utan att vi behöver tänka på det ett dugg.

Muskler kräver energi

Män förbrukar fler kalorier än kvinnor och äldre människor har en lägre energiförbrukning vid vila än yngre. Den som rör sig och tränar mycket gör åt mer energi än den som mest sitter stilla. Dessutom förbrukar en vältränad person mer kalorier när den ligger och sover än en som aldrig rör sig. Muskler kräver nämligen mer energi vid vila än vad fett gör.

Enkla förändringar gör skillnad

Försök att hitta en balans mellan hur mycket kalorier du äter och hur mycket du gör av med. Satsa på riktiga måltider; frukost, lunch och middag. Och gärna ett par små mellanmål däremellan. Tänk också på att enkla förändringar kan göra stor skillnad, lägg till lite grönt på ostmackan, ta lite mjölk i kaffet och ta en frukt istället för en kaka till så har du fått i dig en rad extra näringsämnen utan att göra några större uppoffringar.