Folsyra/folat

Folsyra, eller folat som den naturliga formen heter, är ett vattenlösligt vitamin som hör till gruppen B-vitaminer. Mjölk är en naturlig källa till folat och alla mjölkprodukter innehåller folat i varierande halt. Det här B-vitaminet har många olika funktioner och behövs för bl.a. blodbildning och normal celldelning.

Folat behövs för blodbildning och för ett normalt fungerande immunsystem. Eftersom folat har en roll i celldelningen så är folsyra extra viktigt när många nya celler ska bildas. Allra tydligast blir det ide allra första stadierna i fosterutvecklingen under graviditet. Då bidrar folsyra till att moderns och fostrets vävnadstillväxt är normal. Det svåra är att den blivande mamman behöver ha en god folatstatus redan när hon blir gravid eftersom det här vitaminet är viktigt redan under de första veckorna av graviditeten. Därför rekommenderas kvinnor i fertil ålder att ta ett tillskott av folsyra, som är tillskottsformen av folat. Livsmedelsverkets kostundersökning Riksmaten 2010-2011 visar också att många unga kvinnor (upp till 45 år) inte får i sig det rekommenderade dagliga intaget av folat varje dag.

Folsyra är den form av vitaminet som används till berikning och i kosttillskott. Folat och folsyra har samma funktion i kroppen, men man stöter oftare på ordet folsyra. Det beror delvis på att det är det ordet som används i näringsdeklarationen på produkter. Även om folat finns naturligt i mjölk så står det alltså ”folsyra 15µg” på förpackningen.

Så här mycket folat/folsyra behöver du

Rekommendationen är att vuxna ska få i sig 300 µg folsyra varje dag. För kvinnor i barnafödande ålder är rekommendationen 400 µg och för gravida och ammande 500 µg.

Mjölkprodukternas bidrag till vårt intag av folat

Mjölkprodukterna tillsammans med ost bidrar med 12% av folatintaget i Sverige. Det kan jämföras med grönsaker, frukt och juice som tillsammans ger 29% och spannmålsprodukter (t.ex. fullkornsbröd och müsli) som ger 17%.

Folat i mjölk och mjölkprodukter

Mjölk innehåller folat naturligt. Ett glas* mjölk ger 20% av dagsbehovet. Filmjölk innehåller mer folat än vanlig mjölk vilket gör att en portion* fil ger 30% av dagsbehovet. Att fil innehåller mer folat än mjölk beror på att filbakterierna producerar folat samtidigt som de syrar mjölken.

*Ett glas mjölk eller en portion fil motsvarar 2,5 dl.