Mellanmål för barn

Mellanmål 6-9 år

Barn i lågstadieåldern har ofta svårt att äta så mycket vid varje måltid. Mellanmål blir då en viktig del för att hålla energinivån uppe för att orka lära sig nya saker och för att orka leka, cykla eller träna. Ett aktivt barn behöver mer energi än ett stillasittande, men även ett stillasittande barn kan behöva bra mellanmål för att undvika småätande och energidippar.

Om barnet har svårt för att äta en hel frukost direkt på morgonen kan det vara bra att erbjuda något att dricka, som en smoothie och skicka med en macka som barnet kan äta före första lektionen eller på första rasten. En frukt eller två kan vara bra till eftermiddagen.

Beroende på när middagen serveras kan det vara bra med ett mellanmål direkt efter skolan eller med ett kvällsmål senare på kvällen.

Rekommendationen för frukt och grönt är 400 gram per dag, vilket motsvarar ca 4 portioner frukt och grönt. Det är ca 4 portioner frukt och grönt om dagen. Ett sätt att öka frukt- och gröntätandet är att förbereda grönsaksbitar i en låda i kylen som barnet kan plocka fram själv eller som man kan ta fram medan middagen förbereds. Paprikabitar, broccolibuketter och morotsstavar i en plastlåda. Fruktsallad fungerar också om man förvarar den i en lufttät förpackning.

För de lite äldre barnen som kanske kommer hem själva efter skolan kan det vara bra att ha satt fram saker i kylen eller i skafferiet som barnet själv kan fixa till. Där kan finnas t ex yoghurt, kvarg och frukt att äta som det är eller göra en smoothie av. Bröd, knäckebröd och pålägg till goda mackor. Se till att kakor och bullar finns i en ”helglåda” som man inte får ta efter skolan.

Tips på mellanmål att ta med ut:

Mer om mat för 6-9 år

Mer om mellanmål för barn