Enkel vardagsmat

10 tips för ökad fysisk aktivitet

Rör du inte tillräckligt på dig, men har inte tid att gå till gymmet fem dagar i veckan? Bara lugn. Fysisk aktivitet för hälsan är ganska enkelt att få till i vardagen utan att ens behöva snöra på sig joggingskorna. Ståmöten, promenadmöten och att låna grannens hund för att få en extra promenad hemma är några tips på hur man enkelt kan få in mer fysisk aktivitet i vardagen. Här är 10 tips för en mer aktiv vardag.

Fysisk aktivitet behöver inte betyda att svettas på ett gym eller att springa en mil i högt tempo. För många kan det räcka med raska promenader och att få in mer rörelse naturligt i vardagen.

10 tips för mer fysisk aktivitet i vardagen

  1. Stå mer än du sitter: Använd höj- och sänkbart skrivbord på jobbet och bjud in till ståmöten.
  2. Inför promenadmöten på jobbet när det är möjligt istället för att sitta ned.
  3. Promenera eller cykla istället för att ta bilen kortare sträckor.
  4. Gå iväg till kollegans rum längre bort i korridoren istället för att ringa eller maila.
  5. Städa.
  6. Gå extra långt med hunden.
  7. Har du ingen hund? Låna grannens och gå med den.
  8. Trädgårdsarbete på sommaren.
  9. Skotta snö på vintern.
  10. Dansa (perfekt året runt-aktivitet).

Så vet du om du får tillräckligt med fysisk aktivitet

En stegräknare kan vara ett bra sätt för att ta reda på hur mycket du rör dig varje dag. En bra tumregel är att komma upp i minst 10 000 steg varje dag. Det finns också en uppsjö av appar som hjälper dig att hålla koll på din fysiska aktivitet. Du kan också få lite träningstips eller lära dig mer om hur mjölk och mejeriprodukter är en bra komplettering till fysisk aktivitet här.