Immunsystemet - KROPPENS EGET FÖRSVAR

Immunsystemet kallas också immunförsvaret. Det skydda oss mot bakterier, virus och andra främmande organismer som kan ge upphov till sjukdomar. Oftast gör immunförsvaret ett fantastiskt jobb i att skydda dig mot sjukdom, men ibland misslyckas det och du blir sjuk.

Ett system av skyddsmekanismer

Vi tänker inte alltid på att kroppen är byggd för att försvara oss mot mikroorganismer, men en förklaring till varför vi ser ut som vi gör är faktiskt vårt immunförsvar. Huden och slemhinnorna utgör det yttre, fysiska, skyddet. När hud och slemhinnor är intakta är det svårare för bakterier och virus att komma in i kroppen.

Mag-tarmkanalen utgör också en form av yttre skydd, även om det är inne i kroppen. Magen utsätts för mycket främmande mikroorganismer genom det vi äter och dricker. Därför sitter också en stor del av immunförsvaret i magen. Ungefär 70% brukar man säga.

Det finns också ett slags mikrobiellt skydd där ”snälla” mikroorganismer på vår hud, i luftvägarna och i tarmarna hjälper till och försvårar för sjukdomsframkallande mikroorganismer att växa till. Kroppen producerar också ämnen som dödar eller försvårar för mikroorganismer att komma in. Enzymer i tårvätskan och saltsyra i magsäcken är exempel på sådana ämnen.

Om bakterier eller virus ändå tar sig in i kroppen kopplas det inre immunförsvaret in. Det inre immunförsvaret är ett oerhört komplext system av mer eller mindre specialiserade celler vars uppgift är att se till att främmande organismer inte kan föröka sig och skada oss. Det finns också celler som minns tidigare infektioner och som gör att vi inte drabbas av samma sjukdom igen.

Vad kan du göra för ditt immunförsvar?

Tyvärr finns det inga universalmedel som skyddar mot allt, men visst finns det tips som kan göra det lättare att hålla immunförsvaret i trim. Att välja en sund livsstil med motion, gärna i friska luften, och goda matvanor är ett bra första steg.

När det gäller kosten har det visat sig att flera vitaminer och mineraler som finns naturligt i mjölk och mjölkprodukter bidrar till att immunsystemet fungerar som det ska. Mjölk och ost är till exempel rikt på vitamin B12 och ost innehåller också zink och selen. Mager mjölk och matfett som Bregott ® är berikad med vitamin D som också bidrar till immunsystemets funktion.

STÖTTA DITT IMMUNFÖRSVAR

  1. Ät rätt. Goda matvanor, med tillräckligt av de vitaminer och mineraler som är viktiga för att ditt immunförsvar ska fungera är viktigt. Med en god och varierad kost behövs inga piller eller tillskott, då får du i dig det du behöver. Tänk på att hålla magen i balans också – en fungerande mage är grunden till ett bra immunförsvar!
  2. Rör på dig. Rör på dig minst 30 minuter om dagen. Det kan gärna vara uppdelat på två kortare promenader. Att träna på något högre intensitetsnivå två till tre gånger i veckan är också positivt. Men tänk på att kroppen också behöver återhämta sig mellan träning med högre intensitet. 
  3. Ta det lugnare. Försök minimera stressen. Vid stress koncentrerar sig kroppen på att lösa den akuta stressituationen och drar ner på andra funktioner i kroppen. Våra kroppar är inte anpassade för långvarig stress.
  4. Sov ordentligt. Kroppen återhämtar sig när du sover.
  5. Bryt dåliga vanor. Sluta eller dra ner på rökning och snusning. Drick måttligt med alkohol.
  6. Håll god hygien.  Genom att tvätta och torka händerna noggrant och hålla en god hygien i köket kan man minska risken för att få i sig virus och mikroorganismer.
  7. Vistas ute även på vintern. Vintertid tillbringar vi mer tid inomhus än under andra årstider. Det underlättar för virus och mikroorganismer, som inte har lika lätt för att sprida sig utomhus. 

VISSTE DU ATT ...

… under svininfluensaåret 2009 gick myndigheterna ut med starka rekommendationer om noggrannare handhygien, t ex fick dagisbarn lära sig att sjunga ”Blinka lilla stjärna” medan de tvättade händerna för att hinna tvätta dem ordentligt. I efterhand visade det sig att betydligt färre fick andra typer av infektioner det året och forskare tror att det var just handhygienen som var skillnaden.