Bra benstomme

En bra och stark benstomme är något som man bygger som ung, underhåller som vuxen och har glädje av när man blir äldre. Det långa tidsperspektivet gör att det är svårt att se behovet av att bygga något för en framtida god hälsa. Men det bästa är att de goda råden för att få ett starkare skelett är desamma som bidrar till att bygga muskler och vara sundare redan som ung.

Att äta bra för benstommen är att äta en sund och varierad kost som ger tillräckligt av de näringsämnen som bygger upp skelettet. Här hittar vi kalcium och vitamin D som några av de viktigaste. Det är också ett av skälen till att det inte är bra att äta för lite energi – man riskerar att få i sig för lite av de viktiga näringsämnena som den bra maten innehåller för att skelettet ska hålla sig starkt och friskt. Om energibristen är mycket allvarlig under längre perioder. Ett kan det leda till brist på östrogen. Hos kvinnor kan det ge störningar i menstruationscykeln och är negativt för benuppbyggnaden.

Viktigt med motion

Motion och fysisk aktivitet är också viktigt. Det gäller att belasta skelettet. Skelettet är en aktiv vävnad där celler byts ut under hela livet och skelettet byggs upp och bryts ner beroende på hur det belastas. Skelettet fungerar också som en kalciumreserv. Om kroppen behöver kalcium till andra funktioner så kan det tas ur skelettet. Också därför är det viktigt att kosten innehåller tillräckligt med kalcium för att skydda skelettet mot nedbrytning.

Under sommarhalvåret är det bra att vara ute i solen en stund, minst 20 minuter per dag och låta huden exponeras för solens strålar. Då bildar vi D-vitamin alldeles av oss själva och behöver inte få i oss allt via maten. På vintern (ca okt-mars) fungerar tyvärr inte detta i Sverige för att solens strålar är för svaga. Då är det ännu viktigare med att få i sig D-vitamin via kosten. Som alltid gäller förstås att vi ska sola försiktigt och undvika att bränna oss.

Protein ökar muskelmassan

Mjölk innehåller naturligt protein, kalcium och fosfor som alla bidrar till att vi kan bibehålla benstommen i normalt skick. Protein behövs för att underhålla och öka muskelmassan. I mjölkens finns också kalcium och kalium, som bidrar till att musklerna fungerar normalt. Mager mjölk berikas också med vitamin D som bidrar till att bibehålla skelettet och en normal muskelfunktion. Från november 2015 berikas även standardmjölk med D-vitamin. Dessutom blir berikningsnivån högre. Anledningen är att det är svårt för oss i Sverige att få tillräckligt med vitamin D året runt.

FEM STARKA TIPS FÖR DITT SKELETT

  1. Ha goda matvanor - Kalcium och vitamin D bidrar till att bibehålla din benstomme!
  2. Rör på dig! Hoppa, studsa, spring och dansa.
  3. Var ute i solen en kort stund varje dag!
  4. Banta inte till under normalvikt!
  5. Rök inte!