"MAN BLIR NOG ALDRIG FULLÄRD"

Jeffrey Ige är en av världens bästa kulstötare. I Paralympics 2012 i London blev han tvåa i klassen för utvecklingsstörda. Men vägen dit har varit både lång och krånglig.

Jeffrey har ofta blivit väldigt nervös i samband med tävlingar, så pass nervös att han har fått problem att andas ordentligt. Men sedan han började prata med en idrottspsykolog har han blivit bättre på att slappna av - och då har han också kunnat prestera riktigt bra på tävlingar.

Varför blev det kulstötning för dig?

- Jag har alltid gillat att röra på mig och första gången jag testade att stöta kula var på handikappidrotten i skolan och det gick bra med en gång. Jag gick i särskola och tävlade i handikappidrottsspelen på Stockholms Stadion och vann. Det var kul att det gick bra och jag vann medaljer hela tiden. Och hittar man något som man är bra på är det lättare att fortsätta. Och jag utvecklades snabbt och tyckte att kulstötning var roligt.

Hur blir man bra på att stöta kula?

- Jag hade en fördel från början i och med att jag är lång och att jag har långa armar. Och så är jag ganska stark. Men framför allt gäller det att ha bra teknik och det tar många år innan man får en bra teknik, man blir nog aldrig riktigt fullärd.

Vad tränar du?

- Styrka och explosivitet. Det blir mycket styrketräning, flera pass i veckan - 1,5-2 timmar per pass. Jag delar upp det så att jag tränar kanske axlar en dag, ben en annan och bålstyrka en tredje. Och så är det bröst och armar. Hela kroppen måste vara stark. Jag gör alla möjliga öv-ningar, till exempel knäböj, bänkpress, frivändning och ryck.

Hur gör du för att orka träna?

- Det är viktigt att återhämta sig, men det går inte bara att ta det lugnt. Jag måste fylla på med bra energi också så att kroppen blir starkare av träning. När jag styrketränar kör jag hårt och då bryter jag ju ner kroppen för att kunna bygga upp den till en högre nivå. Och då måste jag äta bra. Jag har haft svårt med det tidigare. Så nu får jag hjälp av en nutritionist (näringsexpert) som har satt ihop ett program för hur jag ska äta. Framför allt har jag varit dålig tidigare på att äta ordentligt med grönsaker. Nu äter jag mycket mer varierat och äter också bättre frukost. Det gör att jag orkar mer när jag tränar och att jag återhämtar mig bättre, jag känner redan skillnad. Mjölk dricker jag minst en gång om dagen. Mjölk är väldigt bra för mig eftersom den innehåller mycket protein.

Vilka fördomar har du mött som handikappidrottare?

- Det finns såna som har tvivlat på mitt funktionshinder och då måste jag förklara och det kan vara jobbigt. Och så är det en del som missuppfattar mig och till och med såna som har tagit avstånd.

Vilket är ditt funktionshinder?

- Jag har en lätt utvecklingsstörning med drag av autism.

Vad innebär det?

- Det gör att jag har lite svårare än andra att lära mig nya saker, det tar längre tid för mig. Det påverkar så klart mig som idrottare. När jag tränar måste jag tänka till flera gånger och tränarna får ofta förklara många gånger för att jag ska veta vad jag ska göra. Allt tar längre tid. Och om det är flera moment samtidigt i en övning är det svårt för mig att komma ihåg hur jag ska göra.

JEFFREY IGE

  • Född: 1983.
  • Bor: I Stockholm.
  • Klubb: Huddinge AIS.
  • Främsta kulstötarmeriter: Silver i paralympics 2012, VM-guld, VM-silver, EM-guld.