Arla utnämner Peter Giørtz-Carlsen till medlem i direktionen

Lästid
1 min
Peter Giørtz-Carlsen, Executive Vice President in Arla Foods
Publicerad
01 februari 2019

Arla Foods utnämner Peter Giørtz-Carlsen som medlem i direktionen. Utnämningen görs för att ytterligare stärka ledningen och styrningen av kooperativets växande verksamhet, i en allt mer komplex, snabbrörlig och volatil global livsmedelsbransch. Utnämningen träder i kraft den 1 februari 2019.

Arla Foods styrelseordförande, Jan Toft Nørgaard, kommenterar utnämningen:

”Arla är ett stort och komplext internationellt företag med en kompetent koncernchef i spetsen. Traditionellt sett har den högsta chefen haft en direktion att dela en del av de många uppgifterna med. Sedan Povl Krogsgaard, tidigare vice koncernchef och chef för Supply Chain, slutade för drygt ett år sedan har inte Arla haft den typen av direktion. Därför är vi i styrelsen glada över att kunna återskapa en direktion med två personer från ledning, genom att inkludera Arlas Europachef Peter Giørtz-Carlsen.

Arla Foods koncernchef Peder Tuborgh säger:

“Arla har tagit sig igenom ett utmanande 2018 på ett bra sätt och har många spännande saker på agendan de kommande åren. Vi har en ambitiös tillväxtagenda utanför Europa, planerar flera stora initiativ som kommer göra vår produktion mer hållbar, och på samma gång möter vi utmaningar i Europa, som Brexit. Därför är jag glad över att styrelsen och jag kan återetablera en direktion med två personer, som kan dela några av de uppgifter som enbart kan hanteras här. Jag ser fram mot att arbeta med Peter i den nya rollen, när vi tillsammans med styrelsen tar itu med de många strategiska möjligheter och utmaningar som finns i den här snabbrörliga globala livsmedelsbranschen. Peter kommer att fortsätta leda vår europeiska verksamhet, och inga förändringar när det gäller roller och ansvar i Arlas nuvarande koncernledning kommer att genomföras med anledning av detta.”

Fakta:

Peter Giørtz-Carlsen är 45 år och har examen från Århus universitet. Han började på Arla Foods strategiavdelning 2003. Därefter var han ansvarig för två av Arlas marknader, först Danmark och sedan Storbritannien, innan han utsågs till ansvarig för Arla Europa 2016. Han är även vice ordförande för AIM European Brands Association och sitter i ”Policy and Issues Council” för Institute of Grocery Distribution (Institutet för livsmedelsdistribution) i Storbritannien.