Första dagen med Arlas nya organisation

Lästid
1 min
Publicerad
01 december 2011
Kontakter:
Presskontakt

För att skapa ett tydligare affärsfokus och stärka säljkårens arbete inför Arla från och med idag den 1 december en ny organisation med två kommersiella affärsenheter. Målet är att öka fokus på Arlas kunder och produktkategorier och samtidigt förenkla både arbetssätt och organisation.

– Sverige är en viktig marknad för Arla, där vi satsar och vill fortsätta utvecklas. Den svenska mejerimarknaden har det senaste året visat en lägre tillväxt än tidigare och det är därför naturligt med en översyn för att vässa organisationen. Under 2011 har vi visserligen fortsatt att öka vår omsättning och lönsamhet men vi har en ännu högre ambitionsnivå i vår strategi. Vi har ett brett sortiment och därför många utmaningar att lösa samtidigt och behöver helt enkelt bli mer fokuserade på att genomföra det som faktiskt behövs på marknaden för varje enskild produktkategori, säger Christer Åberg, vd för Arla i Sverige.

Den nya organisationen innebär att Arla skapar två affärsenheter; en för färskvaror och en för ost, matfett och juice. Syftet med den nya organisationen är att skapa ett tydligare affärsfokus och stärka säljkårens arbete. Något som är viktigt för Arla utifrån att marknaden hårdnar och att Arla nyligen fusionerat med Milko.

Organisationsförändringen innebär en neddragning med ca 25 tjänster inom Arla Sverige. Huvudskälet är inte kostnadsbesparingar och förändringen innebär inte att tjänster flyttas till Arlas kontor i Danmark.

Ny chef för Affärsenheten färskvaror är Mats Hedlund som tidigare verkat som försäljningsdirektör inom Arla Sverige. Ny chef för Affärsenheten som hanterar ost, matfett och juice är Patrik Hansson som närmast kommer från en tjänst som vd på företaget Hardford.

Ytterligare information:

Robbin Grönstedt, tf. presschef, Arla Foods Sverige
Telefon: 070-88 44 290, robbin.gronstedt@arlafoods.com

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av svenska, danska och tyska mjölkbönder. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76