Nya Yoggi Lätt & lättsockrad: Nyckelhålsmärkt fruktyoghurt i åtta smaker

Lästid
3 min
Publicerad
06 december 2006
Kontakter:
Presskontakt

Från den 1 december 2006 gäller de nya skärpta kriterierna för nyckelhålsmärkning av livsmedel. Produkter gjorda efter de tidigare kriterierna för Nyckelhålet får inte längre säljas med den märkningen. Arla har därför sänkt sockerhalten ytterligare på hela sitt sortiment Yoggi Lätt- och lättsockrad så att det ska uppfylla de nya nyckelhålsreglerna. Det innebär både mycket låg fetthalt och låg sockerhalt. Mer än 60 % av svenskarna är intresserade av hälsosam mat och en av de vanligaste åtgärderna för att må bra är att begränsa socker- och fettkonsumtionen /1. Symbolen Nyckelhålet ska underlätta för konsumenten att hitta de nyttigaste alternativen inom olika livsmedelskategorier. De nya kriterierna för nyckelhålsmärkning ställer högre krav på halten av fett och kostfiber. Nya villkor har även införts för salt och socker /2. Kravet för att en fruktyoghurt ska få märkas med det nya Nyckelhålet är att den har en fetthalt på högst 0,5 g per 100 g och att halten av sockerarter är högst 9 g per 100 g yoghurt /2. Yoggi Lätt & lättsockrad innehåller endast 0,2 g fett och 9 g sockerarter. Yoghurt innehåller naturligt ca 4 g mjölksocker per 100 g yoghurt. Den tillsatta mängden socker är alltså bara 5 g per 100 g. Inget sötningsmedel är tillsatt. Att ta fram olika fruktyoghurtsmaker handlar om att hitta rätt kombination och rätt mängd av frukter och bär, rätt syrningskultur, rätt fetthalt, de rätta aromerna och rätt mängd tillsatt socker som framhäver smaken. Vissa frukter och bär lämpar sig bättre för reducerad sockerhalt, till exempel är ananas, banan och jordgubbar som är frukter med mycket egen sötma. Andra frukter och bär behöver mer sötning för att smaka gott. Citrusfrukter är ett typiskt exempel på syrliga frukter som behöver mer socker, vilket också gäller för passionsfrukt, lingon och svarta vinbär. Det viktigaste för de flesta konsumenter är att det smakar lika gott som vanligt, trots att fett- sockerhalten har minskats /3. Yoggi Lätt & lättsockrad finns i smakerna jordgubb, hallon, nektarin /aprikos, kungsbär, blåbär/banan/vanilj, passion/mango, blodapelsin/guava/mandarin samt mango/litchi. Mango/litchi blev säsongens smak 2006, dvs vald av svenska folket hösten 2005. Säsongens smak för 2007 har under hösten valts ut av konsumenter runt om i Sverige. Den nya smaken har premiär i butik v. 18 2007. Samtliga smaker av Yoggi Lätt & lättsockrad säljs i återförslutningsbar 1000 g-förpackning med skruvkork. Smakerna jordgubb, kungsbär, blåbär/banan/vanilj och dessutom persika/passion finns även i bägare, 250 g. I Yoggi Lätt & lättsockrad-sortimentet ingår också två drickyoghurt i 1000 g-förpackning: blåbär/hallon och jordgubb/vanilj. Drickyoghurten är även den nyckelhålsmärkt, har bara 0,2 % fetthalt och 5 % tillsatt socker. Fakta om Nyckelhålet Nyckelhålet är sedan 1989 ett registrerat varumärke som ägs av Livsmedelsverket. Livsmedel märkta med Nyckelhålet har låg halt av fett, socker och salt eller en hög halt av kostfiber. Märkningen är frivillig och kostar inget. Källor: 1) 2006 AC Nielsen, 2) Livsmedelsverket, Föreskrifter om användning av viss symbol LIVSFS 2005:9, 3) Research International, Arla Foods Matmonitor 2003 För mer information: Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods, tel: 070-689 58 84, 08-789 58 84, inger.soderlund@arlafoods.com Birgitta Wessman-Neander, Projektansvarig PR Arla Foods, tel: 070-689 54 35 eller 08-789 54 35, birgitta.wessman-neander@arlafoods.com Högupplöst bild: Kontakta Birgitta Wessman-Neander. Arla Foods är Europas största mejeriföretag med en samlad mjölkinvägning på ca 8,4 miljarder kilo och en omsättning på ca 55,5 miljarder svenska kronor Det är en kooperativ förening som ägs av ca 10 500 danska och svenska mjölkbönder. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.

Presskontakt

Max Wallenberg
Max Wallenberg Presschef Arla Sverige max.wallenberg@arlafoods.com 070-88 44 290 (pressjour) 072-724 70 76