Kaffekulturen

Coffee shop-kulturen sveper över världen. Inte minst i Sverige. I storstadsområdena ökar antalet kaffeställen med espresso- och mjölkbaserade drycker med mer än 30 procent per år.

Populärast är caffè latte och konsumtionen av mjölk är cirka tre gånger högre än själva kaffet på en typisk coffee shop. Redan i dag är en caffè latte vanlig som kaffedebutdryck.

I Norden dricks det mest kaffe i världen. I Sverige dricker vi i genomsnitt 4-5 koppar per dag. Drygt 60 procent använder sig av mjölk i kaffet. Fortfarande dricker vi främst hemma och på arbetsplatsen. Och fortfarande är det vanligt med kall mjölk i kaffet.

… men något har hänt

Under 90-talet blev det en trend att gå på café. Kaffedrickandet utanför hem och arbetsplatser ökar stadigt varje år. Fler ensamhushåll och ökad trångboddhet i storstäderna ökar behovet av ett tredje rum mellan arbete och hem. I Sverige fyller caféet därmed den roll som i andra länder främst representeras av puben eller baren.

Coffee shop-kulturen har även utvecklat intresset för kaffe som smakupplevelse. I dag konsumerar svenskarna årligen 300 ton specialkaffe, det vill säga specialblandningar av espressokaffe.

Espresso med mjölk

I den italienska espressons erövring av världens caféer är det framför allt caffè latten och cappuccinon som slagit igenom. Den rena espresson är en ganska extrem dryck, såväl till smak som till funktion. Den dricks snabbt, gärna stående och som en omedelbar kick. Utanför Italien har snarare de mer sociala och mjukare espressodryckerna med mjölk vunnit framsteg.

Coffee shops

Den nya, internationella trenden startade med så kallade coffee shops i USA. Starbucks, kaffestället som blivit en global coffee house-kedja, öppnade i Seattle på den amerikanska västkusten i början av 1980-talet.

Det nya med "coffee shops" är sättet att fokusera mer på produkten och utveckla sortimentet med en mängd olika kaffevarianter. Idag är kaffevarianterna många; möjlighet att välja mellan olika bönor och blandningar, smaksatt kaffe, kaffe i varierande storlekar, kaffe på burk och serveringsklart kaffe med olika temperaturer beroende på hur fort det ska drickas.

Den svenska historien

Den första espressobaren kom till Sverige redan på 40-talet. Men specialkaffe blev populärt först med coffee shop-kulturen, som fick sin första butik i Sverige när Robert’s Coffee öppnade i Söderhallarna i Stockholm 1992.

I Stockholm finns det i dag coffee shops i nästan varje kvarter och den populäraste drycken är caffè latte. Det finns coffee shops över hela landet, men ökningen är kraftigast i storstadsområdena.

Kaffets väg till Europa

Kaffet kom ursprungligen till Europa via Venedig, där det första kaffehuset öppnades 1615. I slutet på 1600-talet fanns det 600 kaffehus i Paris och 2000 kaffehus i London. I Norden dricks det mest kaffe i världen. Den årliga kaffekonsumtionen har uppskattats till 1600 miljoner liter. 28 procent av dryckesmjölken hälls i kaffe. Caffè latte är den enskilt populäraste beställningen på coffee shops – åtta av tio kunder beställer latte. Det är proteinet i mjölk och grädde, kaseinet, som dämpar kaffets beska och bittra smak. Under 2007 listades "barista" som nytt ord av Språkrådet och finns också med i nya upplagan av SAOL (Svenska Akademiens ordlista).

SCAE - den svenska specialkaffeföreningen

Enligt amerikansk förebild finns det även en svensk specialkaffeförening (SCAE Sweden) som vill sprida kunskap om kaffe och kaffekonst av hög kvalité. Den amerikanska specialkaffeföreningen bildades 1982. Det nya professionella kaffeintresset i Sverige och Norden hämtar även mycket direkt inspiration från den sydeuropeiska och främst italienska espressotraditionen, varifrån det mesta av coffee shop-kulturen ursprungligen härstammar.