Arkivbild från mejeri

Historien om Arla Ko

1887-1915

”Flickan med kon”. Så heter föregångaren till dagens Arla Ko. Flickan med kon var ett skyddsmärke, registrerat som varumärke av Stockholms Mjölkförsäljning AB 1887. Märket skulle garantera god hygien och noggrant utförda kontroller.

1915 ingick Stockholms Mjölkförsäljning AB i Lantmännens Mjölkförsäljningsförening. I samband med det flyttade märket in i en oval och både kossan och flickan moderniserades. Som benämning för företaget och avsändare på produkterna användes ordet ”Mjölkcentralen” eller kort och gott ”MC”.

1887-1915

1940

I mitten av 1940-talet fick reklammannen Karl Thunberg uppdraget att modernisera och utveckla skyddsmärket ”flickan med kon” till ett varumärke. Det hela landade i en idé om en stiliserad träkossa.

Tecknaren Sten Calding ritade kossan och en snickare snidade fram henne i trä med ett ”MC-märke” i koskällan. 1949 registrerades MC-kossan som varumärke hos inregistreringsverket och började användas på förpackningar, skyltar, bilar och i annonser. Samma år kostade en liter mjölk 34 öre.

1940

1960

I slutet av 1960-talet marknadsfördes mjölken intensivt. Arla Ko blev ett vedertaget varumärke både till färg och form. ”Mjölkcentralen” användes alltmer sällan som avsändare på produktförpackningarna i förmån för den röda Arla kon.

Den sista mjölkflaskan försvann från butikshyllorna och Arlas mejeri i Kallhäll blev landets mest moderna och energieffektiva. Arla började så smått ta plats som matinspiratör och en liter mjölk kostade 78 öre.

1960

1970

Mellan 1970-73, när Lantbrukarnas Mjölkcentral i Göteborg, Sydöstmejerier och Örebro-Ortens Mejeriförening gick samman med MC, togs MC-märket bort ur den röda kons skälla. 1975 antogs det gemensamma namnet ”Arla” och MC-kon döptes om till Arla Ko.

Formen på kon utvecklades och blev mer kantig. Man förnyade även genom att printa namnet ”Arla” på kons sida, men behöll ovalen runt logotypen. Kossan togs dessutom fram som sparbössa och började tillverkas i plast eftersom trä ansågs vara för dyrt. En liter mjölk kostade 1,34 kronor.

1970

1990

1991 lanserades den ekologiska mellanmjölken och 1992, i samband med en förändring inom organisationen, ändrades varumärket en smula.

Istället för att ha kvar ovalen runt logotypen, placerades två streck under Arla Kon. Tom Hedqvist gav förpackningarna den klassiskt randiga designen, som fortfarande, i en utvecklad form, används idag. 1997 lanserades jordgubbsfilen och blev en succé. I början av 1990-talet kostar en liter mjölk 6,09 kronor.

1990

2000

År 2000 fusionerade Arla med danska MD foods och blev därmed ett globalt företag. Den nya företagslogotypen blev en grön oval med en smörblomma i och Arla Ko blev ett produktvarumärke för produkter gjorda på svensk mjölk.

2005 bjöd Arlas bönder för första gången in allmänheten till att titta på när korna skuttade ut på sommarbete. Arlas ”kosläpp” är idag en kär tradition får många. 2009 firade Arla Ko 60 år. Detta år deltog även Arla Ko i Världsnaturfondens ”Earth Hour” -kampanj, genom att göra mellanmjölkens förpackningar svarta/nedsläckta under några veckor. Den ”svarta” mjölken blev mycket uppmärksammad.

2000