Så fungerar dieterna

Lågfettkost

Fördelen med lågt fettinnehåll i kosten är att man kan äta relativt stora portioner utan att det blir för mycket energi. Nackdelen är att maten inte mättar lika länge om fetthalten är alltför låg.

Länge var lågfettkost, eller lågkalorikost, ansedd som den enda metoden för viktnedgång, men idag finns det många olika metoder som även väger in nyare kunskap om mättnadssystemet och näringen i maten. Lågt fettinnehåll i en måltid bidrar till att magsäcken töms relativt snabbt och det krävs större mängd insulin för att balansera blodsockret – framför allt om kosten domineras av snabba kolhydrater som vitt bröd, ris och stora mängder frukt och juice. Insulin är ett hormon som inte bara bidrar till att stabilisera blodsockerhalten utan även medverkar när kroppen bygger upp muskler och fettväv, och är en medspelare i aptitregleringen.

För att hålla sig mätt längre är det bra att välja grövre kolhydratskällor såsom fullkornspasta, matkorn och grovt bröd, samt baljväxter, rotfrukter, frukt och grönsaker. Läs mer i artikeln om GI.

Proteinkällor med låg fetthalt mättar bra i förhållande till sitt energiinnehåll, till exempel kycklingfilé, skaldjur, tonfisk, torsk och annan mager fisk, kvarg, KESO cottage cheese, quorn, magert kött och tofu.

En lagom låg energimängd med balanserade mängder protein, kolhydrater och fett är mer hälsosamt i längden, gör dig behagligt mätt och bidrar till att du mår bra även på vägen mot din målvikt.

Tänk på att…

En låg fetthalt i kosten ställer högre krav på fettkvaliteten för att du ska få i dig de fettsyror du behöver. Ät gärna fisk, avokado, nötter och/eller rapsolja varje dag.

Fettet är en viktig smakbärare och för att addera smak till en fettsnål kost kan du till exempel använda pressad citron, örtkryddor, peppar och chili. Gör en fettsnål tomatsås eller kall sås med kesella eller naturell yoghurt som bas. Genom att rosta rotfrukter och andra grönsaker lyfts smakerna.

Extrem lågfettkost används numera främst i samband med bodybuilding i syfte att öka maximalt i muskelmassa och samtidigt hålla mängden kroppsfett låg. Forskning visar att lågfettkost verkar göra det lättare att hålla vikten efter viktnedgång.

Receptinspiration till lågfettkost.

Andra länkar