Mellanmål för barn

Mellanmål 10-13 år

Redan i 11-12 års åldern är barns energibehov ungefär lika stort som en vuxen kvinnas, men de äter inte alltid lika mycket vid varje måltid. Mellanmål blir då en viktig del för att hålla energinivån uppe och orka lära sig nya saker, träna eller spela gitarr. Bra och planerade mellanmål blir också ett sätt att undvika småätande som sällan är nyttigt och också dåligt för tänderna.

Hur stort energibehovet är beror mycket på flera faktorer, pojkar har något högre behov än flickor och hur fysiskt aktivt barnet är påverkar en hel del. Det går åt mindre energi till att sitta framför datorn än till att träna, cykla eller dansa, men även stillasittande barn kan behöva bra mellanmål.

För de barn som tränar mycket är det viktigt att tänka på att de behöver äta ett bra mellanmål ett par timmar före träningen så att de orkar med och får ut det mesta möjliga av sin träning. Det samma gäller förstås andra aktiviteter oavsett om det är spela musik eller teater men det är då inte lika viktigt att äta så långt före aktiviteten, utan då gäller det mer att ha energi och orka vara alert och mätt till nästa måtid.

Mellanmål direkt efter skolan

Har barnet svårt för att äta en hel frukost direkt på morgonen kan ett sätt vara att erbjuda något att dricka som en smoothie och att skicka med en macka som barnet kan äta före första lektionen eller på första rasten. En frukt eller två kan vara bra till eftermiddagen, som ett extra mellanmål. Från 10 års ålder är rekommendationen 500 g frukt och grönt per dag. Det är samma som för vuxna.

Ett sätt att öka frukt- och gröntätandet är att förbereda grönsaksbitar i en låda i kylen som barnet kan plocka fram själv. Paprikabitar, broccolibuketter och morotsstavar i en plastlåda. Ställ också gärna undan kakor och godis på en ”helghylla” som man inte får äta av när man kommer hem från skolan. Se till att det finns bröd och bra pålägg, mjölk, yoghurt och frukt som är lätt att hitta. Och kanske en låda i frysen med mellanmålsmuffins, plättar och andra bra alternativ som barnet kan tina själv i micron.

Tips på mellanmål att ta med ut:

Mer om mat för 10-13 år

Mer om mellanmål för barn