Enkel vardagsmat

Mellanmål

Som vuxen kanske inte mellanmål känns så aktuellt längre. Men många fikar, tar ett äpple eller en macka och har kafferast, utan att tänka på det som ett mellanmål. Oavsett vad vi kallar det så kan bra och planerade mellanmål göra det lättare att motstå frestelser med mycket tomma kalorier och lite näring, som godis eller kaffebröd, som ofta finns lätt tillgängligt när man känner sig sugen.

För den som tränar aktivt kan ett ökat fokus på kosten göra att träningsresultaten blir bättre. Mellanmål kan då vara ett bra sätt att se till att kroppen får rätt uppladdning och också kan återhämta sig på rätt sätt efter träningen.

Att planera ett bra mellanmål kan vara ett bra sätt för att hålla energinivån uppe mellan huvud-måltiderna. En del föredrar ett stort mellanmål på eftermiddagen medan andra gillar att äta lite med ofta. Det viktiga är att känna efter vad som passar för en själv. Rekommendationen är 1-3 mellanmål per dag och att de tillsammans ska ge 5-30% av dagens energiintag. Anpassa mellan-målen till din egen livsstil och dygnsrytm och hitta det måltidsmönster som passar för att hålla energin och humöret på topp.

Här har vi samlat tips och recept på bra mellanmål i olika storlekar. Många av tipsen passar lika bra till frukost eller som en snabb och lätt lunch för den som hör till kaloriräknarna. Hör du inte till den gruppen kan du bara låta dig inspireras till att prova något nytt till nästa mellanmål.

Mellanmål för barn och tonåringar