Enkel vardagsmat

Mat för barn

Barn som växer behöver så klart energi och näringsämnen. En del vuxna tror att barnen själva känner vilka näringsämnen de behöver och därför väljer den mat som ger dem rätt näring. Det stämmer tyvärr inte. Här får du några tips om bra mat för barn.

Det är vi vuxna som behöver erbjuda barnen bra och varierad mat. Då ger vi dem chansen att äta rätt och lägga grunden för goda matvanor under resten av livet. Bra mat innehåller mycket näringsämnen och lagom med energi.

Viktigt att barn får uppleva nya smaker

Om barn får lära sig att tycka om många olika sorters mat vågar de pröva nya rätter som vuxna. Den som är nyfiken och inte rädd för att pröva nya spännande maträtter får förstås ett intressantare liv.

Kom ihåg att det kan ta tid för barnen att tycka om ny mat. Det gäller för den delen även för vuxna. Man kan behöva prova upp till 20 gånger för att tycka om en ny smak. Börja med att ge små smakbitar och öka sedan portionerna. Försök att komma ihåg hur det var när du själv lärde dig tycka om ny mat, till exempel oliver eller stark ost.

Mjölk viktigt för barn över 1 år

För barn över 1 år rekommenderas ungefär samma mat som för vuxna. Små barn kan behöva lite mer energi eftersom de ofta rör sig mycket men har svårt att äta tillräckligt stor mängd mat. För barn under 1 år rekommenderas inte mjölk som dryck, på grund av att järninnehållet i mjölk är lågt. Om en stor del av barnets mat består av mjölk och mjölkprodukter är det risk för att barnet inte får i sig tillräckligt mycket av järnrika livsmedel. Mindre mängder i mat och gröt är däremot inga problem. Introducera gärna mjölken som måltidsdryck i slutet av spädbarnsåret.

Från 1 år ses mjölk och mjölkprodukter som en viktig källa till kalcium, protein och många andra viktiga näringsämnen och det är därför viktigt att barnet lär sig att tycka om smaken.

Läs mer om näringsämnen här.

Frukost extra viktigt för barn

För barn i skolåldern är frukosten extra viktig för att de ska orka hänga med i skolan. Uppmuntra också barnen att äta av maten i skolan och gärna dricka mjölk till som ger extra näring och energi. Hjälp dem med bra mellanmål som de kan ta med sig eller som finns klart i kylskåpet om de ska iväg och träna fotboll eller sjunga i kören efter skolan. Ett glas mjölk eller drickyoghurt, en ostmacka och en frukt är lätt att ordna själv också.

Övervikt allt vanligare

Övervikt har blivit ett problem för många barn. Förebygg övervikt genom att göra det lätt för barnen att röra sig. Försök att stänga av datorn och teven under en bestämd tid på eftermiddagen eller kvällen. Begränsa i första hand mängden godis, läsk och kakor till barnen och uppmuntra de bra matvanorna utan att fokusera för mycket på vikt. Tänk på att inte alltid fira och mysa hemma i soffan med glass, kakor och godis. Det kan vara lika kul att få åka ut och fiska eller gå ut i skogen och titta på fåglar.

Tips och råd

Barn behöver

  • Lära sig att tycka om varierad och bra mat
  • Bra frukost
  • Leka och röra på sig
  • Sova för att kunna koncentrera sig
  • Inte för mycket socker och fett