Enkel vardagsmat

Mat för äldre

Många av åldrandets sjukdomar kan förebyggas genom att äta rätt. Bra mat och motion gör att vi håller oss friska längre. Med stigande ålder förändras behoven av energi och näring något. Vi behöver lite färre kalorier, men lika mycket vitaminer och andra näringsämnen som tidigare eller till och med mer av vissa eftersom upptaget försämras.

Promenader, dans, golf och annan regelbunden motion är bra för kroppen, även om tempot kanske blir lägre än förr i tiden. Det gör att vi behåller vår muskelmassa och belastar skelettet så att det inte bryts ner snabbare än nödvändigt.

Välj näringstät mat

Ät regelbundna måltider och välj näringstät mat, det vill säga mat som innehåller mycket näring i förhållande till kaloriantalet. Exempel på näringstäta livsmedel är mjölk och mejeriprodukter, magert kött, fisk, kyckling, frukt och grönsaker.

Många äldre upplever att de tappar matlusten och att de därför går ner i vikt utan att egentligen vilja det. Om man under en längre tid äter färre kalorier än vad kroppen behöver måste energin tas från kroppens reserver. Först använder man det lagrade kroppsfettet och sedan börjar man bryta ner sina muskler. När man blir äldre är det mycket viktigt att behålla en del av sitt kroppsfett och sin muskulatur. Ofta är det lätt att fortsätta hålla igen på fettet, som man kanske gjort tidigare i livet, men är man smal och börjar gå ner i vikt är det dags att tänka om.

Undvik lightprodukter

Berika maten med extra kalorier, gör såsen på smör och grädde, undvik alla light- och lättprodukter och ta matfett på mackan. Då hämtar kroppen kalorierna från maten istället för att ta av sina egna förråd.